Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2
i

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Askeze jako funkční ideál

Nejen v minulosti
 |  1. 3. 2021
 |  Vesmír 100, 175, 2021/3

Přízraky škorpiónů, zmijí, medvědů, býků, lvů, vlků, násilnických démonů, nabízených tělesných rozkoší či přítomnost samotného ďábla bývaly nástrahami, s nimiž se museli kdysi potýkat někteří asketové. V naší době jsou tyto legendární děsy už jen anachronickou zajímavostí. Nebo nejsou?

Současná globalizovaná, digitalizovaná a konzumní společnost zčásti úspěšně vyřešila řadu výzev, kterým lidé v minulosti čelili. Stávající fáze civilizačního vývoje ovšem přinesla nové obtíže, jako jsou bezprecedentní ničení přírody, nebývalý populační růst, provázaný s neustálým očekáváním zvyšování životní úrovně. Jde o komplexní problémy, kde těžko nalezneme zázračně jednoduchý recept na řešení. Není však od věci obrátit zrak k jedné trvalejší strategii, která se dlouhodobě v našich dějinách projevovala jako funkční, a hledat inspiraci právě v její pestré škále projevů. Řeč je o askezi – o apelu na střídmost, skromnost a sebedisciplínu –, již musíme znovu začít nahlížet jako ctnost, nikoliv jen nutné zlo. Naše dějinné základy jsou protkané příklady asketické praxe, které se jednotlivě liší v míře i v pojetí. Jaký užitek ale konkrétně přinášely?

Radikální opouštění materiálního blahobytu

Začněme u starověku – ten je poměrně bohatý na příběhy o osobnostech, které dobrovolně opustily obstojné materiální pohodlí proto, aby nalezly vnitřně naplněný život. Indická tradice pěstuje příběh o Siddhárthovi (respektive Buddhovi), jenž odchází z honosného sídla, aby poznával skutečný svět, a nakonec ve střídmé osamělosti došel osvícení. Ve starém Řecku vidíme určitou analogii v případě filosofa Diogena ze Sinópé, který se rozhodne pro takřka absolutní oproštění od vlastnění a užívání jakéhokoliv majetku. Křesťanská historie obsahuje obdobný příklad sv. Antonína Velikého – ten upřednostní poustevnický pobyt v nehostinné egyptské poušti před pohodlnějším životem ve městě. V dějinách židovského náboženství existuje starověké hnutí esejců, přebývajících poblíž Mrtvého moře, kde se dobrovolně stranili majetku i rozkoší.

Nyní vidíte 15 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Filozofie

O autorovi

Daniel Rejman

Mgr. Daniel Rejman, Ph.D., (*1989) vystudoval kulturní, církevní a obecné dějiny na Katolické teologické fakultě UK. Zaměřuje se na moderní dějiny idejí, mentalit a literatury.
Rejman Daniel

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...