i

Aktuální číslo:

2025/3

Téma měsíce:

Humor

Obálka čísla

Askeze jako funkční ideál

Nejen v minulosti
 |  1. 3. 2021
 |  Vesmír 100, 175, 2021/3

Přízraky škorpiónů, zmijí, medvědů, býků, lvů, vlků, násilnických démonů, nabízených tělesných rozkoší či přítomnost samotného ďábla bývaly nástrahami, s nimiž se museli kdysi potýkat někteří asketové. V naší době jsou tyto legendární děsy už jen anachronickou zajímavostí. Nebo nejsou?

Současná globalizovaná, digitalizovaná a konzumní společnost zčásti úspěšně vyřešila řadu výzev, kterým lidé v minulosti čelili. Stávající fáze civilizačního vývoje ovšem přinesla nové obtíže, jako jsou bezprecedentní ničení přírody, nebývalý populační růst, provázaný s neustálým očekáváním zvyšování životní úrovně. Jde o komplexní problémy, kde těžko nalezneme zázračně jednoduchý recept na řešení. Není však od věci obrátit zrak k jedné trvalejší strategii, která se dlouhodobě v našich dějinách projevovala jako funkční, a hledat inspiraci právě v její pestré škále projevů. Řeč je o askezi – o apelu na střídmost, skromnost a sebedisciplínu –, již musíme znovu začít nahlížet jako ctnost, nikoliv jen nutné zlo. Naše dějinné základy jsou protkané příklady asketické praxe, které se jednotlivě liší v míře i v pojetí. Jaký užitek ale konkrétně přinášely?

Radikální opouštění materiálního blahobytu

Začněme u starověku – ten je poměrně bohatý na příběhy o osobnostech, které dobrovolně opustily obstojné materiální pohodlí proto, aby nalezly vnitřně naplněný život. Indická tradice pěstuje příběh o Siddhárthovi (respektive Buddhovi), jenž odchází z honosného sídla, aby poznával skutečný svět, a nakonec ve střídmé osamělosti došel osvícení. Ve starém Řecku vidíme určitou analogii v případě filosofa Diogena ze Sinópé, který se rozhodne pro takřka absolutní oproštění od vlastnění a užívání jakéhokoliv majetku. Křesťanská historie obsahuje obdobný příklad sv. Antonína Velikého – ten upřednostní poustevnický pobyt v nehostinné egyptské poušti před pohodlnějším životem ve městě. V dějinách židovského náboženství existuje starověké hnutí esejců, přebývajících poblíž Mrtvého moře, kde se dobrovolně stranili majetku i rozkoší.

Nyní vidíte 15 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Filozofie

O autorovi

Daniel Rejman

Mgr. Daniel Rejman, Ph.D., (*1989) vystudoval kulturní, církevní a obecné dějiny na Katolické teologické fakultě UK. Zaměřuje se na moderní dějiny idejí, mentalit a literatury.
Rejman Daniel

Doporučujeme

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller?

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller? uzamčeno

Irena Jirků  |  3. 3. 2025
K výzkumu Kosmovy kroniky se po letech vrátil, protože – jak říká – dosud nenašel uspokojivou odpověď na základní otázku: Proč vůbec vznikla?...
Mají zvířata smysl pro legraci?

Mají zvířata smysl pro legraci?

Jaroslav Petr  |  3. 3. 2025
Umí se zvířata smát nebo aspoň usmívat? Mají smysl pro to, čemu my lidé říkáme humor? Pokud ano, jak se jejich schopnosti projevují a k čemu jsou...
Selský rozum u kulatého stolu

Selský rozum u kulatého stolu uzamčeno

Selský rozum rezonuje napříč společností jako jakýsi archetyp racionálního myšlení. Není to ale pouze rétorická figura, která se používá pro svůj...