Být bilingvní je skvělé. Ale výkon mozku to nezlepšuje.
| 8. 7. 2019Člověk, který mluví i jiným než rodným jazykem, má mnoho výhod při cestování, v přístupu k literatuře a při dorozumění s cizinci. Některé studie v minulosti nacházely takových výhod ještě víc. Polygloti jsou schopni snadno „přepínat“ mezi různými úlohami, lépe se soustředit, lépe řešit problémy… Velká studie bilingvních dětí, která se uskutečnila v USA, však tato tvrzení nepotvrdila. Dvojjazyčné děti nedopadly v testech nijak lépe než děti hovořící pouze jedním jazykem.
Výsledky dlouhodobé rozsáhlé americké studie vývoje mozku a zdraví u dětí pomohly posoudit vztah mezi bilingvismem a výkonnými funkcemi mozku (studie ABCD). Data pocházejí z jednadvaceti různých oblastí napříč Spojenými státy a od 4524 dětí ve věku devět a deset let. Z nich 1740 hovořilo kromě angličtiny ještě dalším jazykem (většinou španělsky, ale i dalšími 40 jazyky). Testy sledovaly hlavně schopnost soustředění a rychlého přepnutí na úkol s jiným zadáním i pravidly. Jeden z autorů studie, kognitivní neurovědec z Miamské univerzity Anthony Dick, výsledky srovnávání bilingvních a pouze anglicky hovořících dětí okomentoval pro Science News takto: „Nenašli jsme žádné rozdíly.“ Dokonce, jak dodává, měly bilingvní děti poněkud horší výsledky v měření anglické slovní zásoby.
Zatímco rozsáhlost výzkumu ABCD vidí autoři jako přínos oproti dosavadním nereprezentativním studiím a jako důvod odlišných závěrů, sociální vědec Gigi Luk z McGillovy univerzity v Montrealu připomíná nevýhody využití dat ze studie ABCD a jí podobných. Neznáme podle něj další potřebné detaily – zda dítě hovoří druhým jazykem doma, kdy se začalo učit druhý jazyk, zda jeden jazyk upřednostňuje před druhým ap., tedy že „nemáme žádné informace o každodenní bilingvní zkušenosti těch dětí“.
Zatím se tedy rodiče, kteří vedou své potomky k učení cizím jazykům, mohou utěšovat, že i tak mají bilingvní děti, natož polygloti, spoustu výše zmíněných výhod: dorozumějí se v cizině, doma s cizinci, je jim přístupná i jiná než vlastní kultura, zkrátka mají širší obzory.
Nature Human Behaviour, DOI: 10.1038/s41562-019-0609-3; https://abcdstudy.org
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [499,41 kB]