Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Inventura předsudků 2018

 |  2. 5. 2018
 |  Vesmír 97, 316, 2018/5

„Není pro mě nyní nic bolestnějšího než ten pocit úlevy, když jdu po ulici, uslyším kroky, ohlédnu se… a uvidím, že za mnou jde běloch“, řekl afroamerický aktivista zabývající se lidskými právy Jesse Jackson1) a jeho slova ukazují na hloubku předsudků, které se prosazují i proti vlastnímu přesvědčení a společenské činnosti.

Meziskupinové předsudky definoval již ve třicátých letech 20. století sociální psycholog Gordon W. Allport jako antipatii vůči skupině lidí a jejím jednotlivým členům, která je založena na chybné a „nepružné“ generalizaci.

Allport zdůrazňoval, že „předčasný soud se stává předsudkem pouze tehdy, je-li nezvratný i tváří v tvář novým poznatkům“. A k této definici zároveň dodává, že vzniká jaksi přirozeným způsobem během socializace, kdy si my lidé potřebujeme svět kolem sebe řadit do kategorií, a to hlavně proto, abychom se v něm lépe vyznali.

Vytvořené škatulky

Na základě takto vytvořených kategorií („škatulek“) se pak necháváme do větší či menší míry vést v běžném životě, aniž bychom museli znovu a znovu všechno o konkrétní situaci či fenoménu zjišťovat. Takto vytvořené kategorie „jsou nebo mohou být více či méně racionální“.

Ani Allport se nepokoušel odlišit míru ( i)racionality, se kterou si škatulky vytváříme v našich hlavách. Tak máme předsudky o kdekom a zdaleka nejen o jinoetnických skupinách: špatných řidičích v klobouku nebo ženách řidičkách, které nedovedou zaparkovat, nepraktických či excentrických vědcích, černých kočkách, hloupých blondýnách nebo ošklivých feministkách, natvrdlých policistech a třeba i o neužitečných sociolozích.2)

Do nějaké škatulky spadá v určitém okamžiku každý. Objekty svých předsudečných soudů vlastně vůbec neznáme, ale v jistých situacích se s těmito více či méně racionálně založenými kategoriemi vytasíme a použijeme je k vysvětlení toho, co, jak a proč se děje. A dost často jde o vysvětlení silně podbarvené emocemi.

Role emocí

Emoční základy předsudků ostatně zmiňuje i jistý český sociolog (a náhodou i první prezident Československa) Tomáš G. Masaryk. V Hovorech s TGM mluví konkrétně o antisemitských postojích, v nichž byl vychováván svou matkou: „Kdy že jsem v sobě překonal ten lidový antisemitism? Panáčku, citem snad nikdy, jen rozumem; vždyť vlastní matka mě udržovala v krevní pověře.“ A sám se snaží s tímto dědictvím pracovat rozumově (racionálně), což se ukázalo hlavně během „hilsneriády“, kdy jako jeden z mála vystoupil proti dlouho tradovaným předsudkům vůči Židům. Masarykovo líčení dětských zkušeností s Židy docela dobře ilustruje „vyhýbání se“, které je jedním z možných typů předsudečného chování: „Židů, těch jsem se bál; věřil jsem, že potřebují křesťanské krve, a proto jsem si raději zašel o pár ulic, než abych šel podle jejich stavení…“

Nyní vidíte 22 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie

O autorech

Michaela Šmídová

Martin Vávra

Tomáš Čížek

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...