Solení silnic a ramanovská spektroskopie
| 5. 4. 2018Mnozí řidiči i chodci by mohli dosvědčit, že vozovka někdy zůstala kluzká, přestože byla dostatečně posypána solí. Pravděpodobnou příčinou je málo známý minerál hydrohalit (NaCl · 2H2O). Kuchyňská sůl snižuje bod tání vody, a to až do eutektického bodu fázového diagramu. Ten je za normálního atmosférického tlaku zhruba –21 °C při koncentraci soli 22 váhových procent. Pod eutektickou teplotou se již nevyskytuje solný roztok, pouze led a zmiňovaný hydrohalit. Ten vzniká také nad eutektickou teplotou při vyšších koncentracích solného roztoku. Ztráta tření bývá vysvětlována vznikem tenké tekuté vrstvy vody následkem tlaku kol vozidla (tj. obdobným mechanismem, který umožňuje bruslení). Jestliže již ke vzniku hydrohalitu dojde, nepostačí zvyšovat koncentraci soli. Ke snížení bodu tání vody by bylo třeba užít jiných chemických prostředků, např. MgCl2, CaCl2, KCl, močoviny či mnohých dalších látek. Odhalit přítomnost hydrohalitu by pomohlo vybavení posypových vozů jednoduchým ramanovským spektrometrem tam, kde zimní teploty pravidelně klesají pod zmiňovaný eutektický bod.
R. W. Berg et al., Appl. Spect. Rev. DOI: 10.1080/05704928.2017.1396540
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [459,89 kB]