Aktuální číslo:

2024/4

Téma měsíce:

Obaly

Obálka čísla

27/50

1. 10. 2018
 |  Vesmír 97, 558, 2018/10

Síť vysokých škol Universitas 21 (U21) sponzoruje vydání již sedmého žebříčku, který každoročně hodnotí padesát nejlepších vysokoškolských systémů na světě. Mezi ně patří i ten český, který se letos umístil na 27. místě. I přes zhoršení pozice je Česká republika stále před dalšími státy Visegrádské skupiny, Itálií nebo Slovinskem.

Žebříček U21 nehodnotí jednotlivé vysoké školy, nýbrž celé vysokoškolské systémy. Ty vyhodnocuje na základě 24 indikátorů rozdělených do čtyř dimenzí: zdroje, prostředí, otevřenost a výsledky. Poslední dimenze je v největší míře propojena s výzkumem a má také největší váhu. Zatímco ostatní dimenze ovlivňují celkové hodnocení z 20 %, výsledky mají váhu 40 %. Hodnocení jednotlivých indikátorů je nastaveno tak, že nejlepší země v dané oblasti získá skóre 100, přičemž výsledky ostatních se odvozují od porovnání s tímto státem. Absolutní hodnoty jsou přepočítávány dle počtu obyvatel dané země.

Celkově se již po několikáté v řadě umístily na prvním místě Spojené státy americké. Druhé je Švýcarsko, které se na této pozici drží už čtvrtým rokem. Následují Velká Británie, Švédsko a Dánsko, které se vešly do rozmezí necelého bodu. Česká republika se letos umístila na 27. pozici. Od roku 2016, kdy se Česko umístilo na 22. pozici, je to znatelný pokles, který je reprezentován o 4,5 bodu větším odstupem od prvních Spojených států. Oproti loňskému 24. místu se taktéž jedná o zhoršení. V porovnání s ostatními státy Visegrádské skupiny nebo Slovinskem je na tom ale Česko lépe, a to i v dalším žebříčku, který přepočítává zjištěné hodnoty dle úrovně ekonomické vyspělosti států (HDP na obyvatele). V tom se Česká republika letos umístila na 24. pozici. V dimenzi týkající se výsledků Česko i přes postupné každoroční zlepšování skóre potvrdilo loňskou 30. pozici.

Z údajů o výsledcích jednotlivých indikátorů vyčnívají především dvě 39. místa pro ČR. Tohoto podprůměrného hodnocení se českému vysokoškolskému systému dostalo u podílu celkových výdajů na vysoké školství v poměru k HDP a také v oblasti transferu znalostí. Naopak v míře nezaměstnanosti absolventů vysokých škol obsadila ČR celkově 12. pozici.

NS (Nezkrácená verze byla publikována na Vědavýzkum.cz)

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Věda a společnost
RUBRIKA: Zákulisí

Doporučujeme

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky uzamčeno

Josef Tuček  |  2. 4. 2024
Petr Baldrian vede Grantovou agenturu ČR – nejvýznamnější domácí instituci podporující základní výzkum s ročním rozpočtem 4,6 miliardy korun. Za...
Od krytí k uzavření rány

Od krytí k uzavření rány

Peter Gál, Robert Zajíček  |  2. 4. 2024
Popáleniny jsou v některých částech světa až třetí nejčastější příčinou neúmyslného zranění a úmrtí u malých dětí. Život výrazně ohrožují...
Česká seismologie na poloostrově Reykjanes

Česká seismologie na poloostrově Reykjanes s podporou

Jana Doubravová, Jakub Klicpera  |  2. 4. 2024
Island přitahuje návštěvníky nejen svou krásnou přírodou, ale také množstvím geologických zajímavostí, jako jsou horké prameny, gejzíry a aktivní...