Když instagramista šéruje na síti
| 9. 1. 2017Sociální sítě dnes představují jeden z hojně využívaných komunikačních nástrojů. Pro uživatele každé z těchto sítí existují v současné češtině speciální pojmenování. Jedná se o slova nová, v jazyce ne zcela pevně zakotvená, a proto se můžeme setkat s jejich různými podobami (nejčastěji mají přípony -ista, -er, -ák). O uživatelích sítě Instagram se např. dočteme: vlivní instagramisté mohou značkám do kampaní dodávat fotky nebo pomoci se sdílením; pro úpravu fotek volí instagrameři speciální aplikace; moji instagramáci, už jste se koukli na video, kde jde vidět, jak pěkně se umím nervozitou točit na židli? Podobně např. o uživatelích Twitteru: peníze nejsou vždy hlavní motivací twitteristy; twitteři zahlcují svoje profily množstvím zájmových aktivit; nedávno jeden twitterák napsal, že rád sbírá houby, ale nerad je hledá.
V souvislosti s využíváním těchto sítí ke komunikaci se v češtině objevila slovesa jako skypovat/skajpovat, instagramovat, twitterovat aj. Tyto slovesné výrazy vznikají přidáním české přípony -ovat přímo k cizímu základu (facebookovat), nebo současně s přidáním této přípony dochází k počeštění anglického základu (fejsbukovat).
Uživatelům těchto prostředků virtuálního propojení skupin lidí se nabízí také řada možností, jak s nimi pracovat. Co všechno může takový správný uživatel na síti vlastně dělat? Může na ní postovat (publikovat příspěvky, tzv. posty), sharovat/šérovat (sdílet data, fotografie, videa, články ap.), linkovat (odkazovat na příspěvky, videa, fotografie apod.), vložené příspěvky pak tagovat (označit charakteristikou, podle níž se potom odkazy na ně snáze vyhledávají, přidělovat jim klíčová slova), likovat/lajkovat (vyjádřit se o nich pochvalně) nebo naopak hatovat/hejtovat (vyjádřit se o nich negativně, s odporem), jednotlivé uživatele stalkovat (sledovat jejich aktivity na dané sociální síti) nebo třeba followovat (v prostředí Twitteru sledovat, odebírat příspěvky, tzv. tweety od konkrétního uživatele, který ho svým profilem zaujal).
Zkrátka éra sociálních médií od nás vyžaduje zcela nové dovednosti, jen se v té smršti informačních banalit musíme umět zorientovat.
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [299,29 kB]