Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Rozpory školství

Ad Vesmír 95, 306, 2016/5
 |  8. 9. 2016
 |  Vesmír 95, 481, 2016/9

Někdy začátkem roku jsem vyjádřil potěšení ze změny koncepce Vesmíru. Potěšení nadále trvá. V květnovém čísle mě velice zaujal (ale nejen ten) článek prof. Millera „Rozpory školství a vzdělávání“.

Že v našem terciárním vzdělávání bují kvantita nad kvalitou a vynakládání dostupných prostředků ve prospěch kvantity na úkor kvality je snad již nejen v akademických kruzích často uváděné téma.

Tím nechci říct, že už je zbytečné je znovu uvádět, dokud problém trvá. Zvlášť mne zaujaly poukazy na disproporce mezi humanitním a technologickým vzděláváním a na výsost aktuální důsledky těchto disproporcí s autorem uváděnými příklady: teror islámského státu, migrační vlny, náboženský extremismus, k nim bych si dovolil přiřadit u nás pod vedením kardinála Duky brutálně se deroucí na výsluní hamižný katolicismus. Podle mne se pan profesor zcela oprávněně, obává, že „postupné vytěsnění společenských věd na okraj zájmu společnosti povede v konečném důsledku k tomu, že naše technicky vyspělá civilizace bude rozložena námi samotnými, iracionálně jednajícími bytostmi postrádajícími základní znalosti o složitosti světa okolo nás.“

A pod tímto zorným úhlem se mi vnucuje otázka, kdo tedy má celé populaci avšak zejména celé oblasti školství od první třídy základní školy předkládat základní a všeobecné postuláty mravní, ony již poněkud devalvované „vyšší principy mravní“?

Církve a náboženství, co jich kde bylo a je, se dle mne o to bez valných úspěchů snaží již tisíce let, ale navzdory té marnosti si stále přisvojují suveréni nárok je formulovat a prosazovat. Kdo je má nahradit? Má snad být základním mravním kodexem vyspělé civilizace Sbírka zákonů prosazovaná triumvirátem moci zákonodárné, soudní a exekutivní? Devadesát devět procent politiků si to zřejmě myslí. [Kráceno red.]

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání

O autorovi

Leopold Kukačka

 

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...