I sovám vadí hlučné silnice
| 8. 12. 2016Celosvětová silniční síť se rychle rozvíjí. Kromě přímých kolizí s volně žijícími živočichy může mít na živé organismy i další nepřímé účinky. V odborných kruzích se dnes živě debatuje především nad vlivem hluku působeného silniční, popřípadě leteckou dopravou na predátory, kteří se řídí sluchem. V přirozeném prostředí je bohužel velmi obtížné testovat, zda hluk ovlivňuje například loveckou aktivitu divokých sov. Jednoduchý pokus však ukázal, jak výrazný vliv na schopnost sov vypátrat kořist může hluk mít. Experiment využívá elektronickou vábničku napodobující šustění kořisti a zároveň nahrávku hluku působeného dopravou. Proběhl na 103 místech v zemědělské krajině japonských ostrovů Hokkaido a Honšú od prosince 2014 do března 2015. Sledoval loveckou aktivitu 45 kalousů pustovek (Asio flammeus) a 33 kalousů ušatých (Asio otus). Hladina přehrávaného hluku byla různá, zvuk vábničky stále stejný.
Schopnost sov objevit kořist se snižuje o 17 % již při nejnižším zatížení dopravním hlukem, který odpovídá zvukům klidné rezidenční čtvrti (přibližně 40 dB). Při 80 dB (silně frekventované ulici) klesla schopnost detekovat vábničku dokonce o 89 %. SZ toho lze odvodit, že hluk silniční dopravy působí na sovy lovící do vzdálenosti 120 metrů od silnice. To je mnohem dál, než se dříve myslelo, neboť předchozí studie ukázaly, že lovící netopýři jsou ovlivněni pouze v padesátimetrovém okolí silnic. Rozsah vlivu hluku na lovící sovy může mít praktické uplatnění například v ochraně polních kultur před hlodavci.
Senzaki M. et al., Sci. Rep. 6, DOI: 10.1038/srep30602
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [475,55 kB]