AFO 47 (2012)
Tradičním cílem festivalu AFO (Academia film Olomouc) je prezentovat vědu jako dynamickou, rozmanitou a hravou sféru. Letos se bude zabývat provokativními tématy – zaměří se jak na utopické či dystopické scénáře naší budoucnosti, tak na komplikovaný vztah mezi vědou a náboženstvím. Jako hlavní host se na festivalu objeví světoznámý biolog Steve Jones, britský expert na evoluci a genetiku, který převezme Cenu AFO za přínos popularizaci vědy.
Utopie versus Dystopie
V souvislosti s medializovaným „koncem světa“ v roce 2012 se jeden z hlavních programových bloků festivalu zaměří na představy o budoucnosti lidstva. AFO nabídne pohled na rozmanité způsoby, jakými si lidé představují svou budoucnost a jaké vize budoucího vývoje zase spatřuje současná věda a technologie. Dojde na optimistické výhledy, které zastupuje např. americký fyzik a futurolog Michio Kaku, stranou ale nezůstanou ani kontroverzní a problematické stránky nezastavitelného technologického vývoje. Blok se nevyhne ani možným scénářům konce světa, s nimiž současná věda operuje – technologické či přírodní katastrofy, srážka s meteoritem a další.
Jak se věda dívá na náboženství?
Současná věda si klade za cíl odhalit mozkové centrum náboženských prožitků nebo osvětlit evoluční mechanismy vzniku náboženství. Pokud se jí to podaří, bude to znamenat, že náboženství je pouhým produktem evoluce? Povede nás moderní věda k popření všeho božského a nadpřirozeného? Takové otázky vyvolají hned tři populárněvědecké snímky v rámci bloku zaměřeného na kontroverzní téma – náboženství z pohledu vědy.
Koloušek v plamenech
Grafický design je založený na protikladu hlavního tématu, kterým je zmiňovaná Utopie versus Dystopie (viz poslední strana). „Naším záměrem bylo upozornit na křehkost našeho bytí rafinovanějším způsobem, než jen například přeškrtnout planetu Zemi. Tím jsme také došli na mladého koloucha, který je pro nás symbolem bezbrannosti života v rozpuku v divoké přírodě. A protože hledáme, jak pomocí grafického designu sdělit symboliku a význam věcí, rozhodli jsme se z fotografie kolouška udělat papírovou maketu a jakési divadélko, které je nakonec zapáleno a vyfoceno. Dalším, nikoli vedlejším motivem jsou dvě hvězdy. Zelená s trávou zastupuje Utopii a černá, půlená Dystopii. Vizuál nadále doplňují dvě časové osy zaznamenávající různé milníky právě v dystopickém a utopickém pojetí světa, které odkazují nejen k historickým faktům, ale čerpají také mnoho z popkultury,“ komentuje vizuál AFO 47 Klára Kvízová ze studia ReDesign.
Z první tiskové zprávy AFO 2012 vybral Stanislav Vaněk
Více na www.afo.cz
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [329,49 kB]