Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

Jsou chlapci lepší v matematice?

 |  10. 7. 2008
 |  Vesmír 87, 427, 2008/7

Všeobecně takové přesvědčení panuje a vysvětluje se tím, že chlapci mají lepší prostorovou představivost a abstraktní myšlení, zatímco dívky jsou lepší ve verbálních praktikách. Zmíněný mýtus je velice rozšířen, avšak žádná dostatečně průkazná genderová studie, která by tento fakt potvrdila, či naopak vyvrátila, nebyla donedávna uskutečněna.

Nyní s takovou studií přichází Paola Sapienzová a její kolegové ze Severozápadní univerzity v Evanstonu ve státě Illinois, kteří shromáždili výsledky výzkumu 275 tisíc patnáctiletých studentů různých etnik ve více než 40 zemích celého světa. Závěry studie jsou jednoznačné. Pokud někde rozdíly v matematických znalostech chlapců a dívek existují, jsou dány postavením dívek a chlapců ve společnosti, nikoliv biologickými rozdíly. Např. ve Švédsku, kde ženy již dlouho zaujímají ve společnosti rovnocenné postavení s muži, žádný rozdíl v matematických schopnostech dívek a chlapců zaznamenán nebyl. Naproti tomu v Turecku, kde společenské postavení žen pokulhává, vykazovali v matematických testech lepší výsledky chlapci.

Studie jednoznačně potvrdila, že rozdíly v matematických znalostech mezi pohlavími nepramení z biologických rozdílů mezi chlapci a dívkami, ale z jejich společenského postavení a uplatnění. (Science 320, 1164–1165, 2008)

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Jiří Patočka

Prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc., (*1939) vystudoval chemii a fyziku na PřF MU v Brně. Je profesorem toxikologie na Zdravotněsociální fakultě JU v Českých Budějovicích a emeritním profesorem Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany v Hradci Králové. Je autorem knih Vojenská toxikologie (2004), Nutricní toxikologie (2008), spoluautor knih Doba jedová 1 a 2 (2011, 2012) a dalších.

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné