Jsou chlapci lepší v matematice?
| 10. 7. 2008Všeobecně takové přesvědčení panuje a vysvětluje se tím, že chlapci mají lepší prostorovou představivost a abstraktní myšlení, zatímco dívky jsou lepší ve verbálních praktikách. Zmíněný mýtus je velice rozšířen, avšak žádná dostatečně průkazná genderová studie, která by tento fakt potvrdila, či naopak vyvrátila, nebyla donedávna uskutečněna.
Nyní s takovou studií přichází Paola Sapienzová a její kolegové ze Severozápadní univerzity v Evanstonu ve státě Illinois, kteří shromáždili výsledky výzkumu 275 tisíc patnáctiletých studentů různých etnik ve více než 40 zemích celého světa. Závěry studie jsou jednoznačné. Pokud někde rozdíly v matematických znalostech chlapců a dívek existují, jsou dány postavením dívek a chlapců ve společnosti, nikoliv biologickými rozdíly. Např. ve Švédsku, kde ženy již dlouho zaujímají ve společnosti rovnocenné postavení s muži, žádný rozdíl v matematických schopnostech dívek a chlapců zaznamenán nebyl. Naproti tomu v Turecku, kde společenské postavení žen pokulhává, vykazovali v matematických testech lepší výsledky chlapci.
Studie jednoznačně potvrdila, že rozdíly v matematických znalostech mezi pohlavími nepramení z biologických rozdílů mezi chlapci a dívkami, ale z jejich společenského postavení a uplatnění. (Science 320, 1164–1165, 2008)
Ke stažení
- článek v souboru pdf [192,93 kB]