Aktuální číslo:

2018/5

Téma měsíce:

Bolest

Znamení čtyř

 |  14. 8. 2005
 |  Vesmír 84, 490, 2005/8

Architektonický ateliér Znamení čtyř byl založen poměrně nedávno, ale získal si už renomé. Zakládajícími členy byli tři absolventi pražské techniky – Juraj Matula, Richard Sidej a Martin Tycar – které ovlivnila výrazná osobnost, prof. Miroslav Šik. Ten působí ve Švýcarsku, ale krátkou dobu také učil na pražské Fakultě architektury ČVUT, kde zanechal nesmazatelnou stopu. Svým studentům věnoval mnoho času, učil je všímat si detailů, získat vztah i k periferní architektuře, ale vyžadoval po nich profesionální práci a maximální soustředění. U Šika se kreslilo na velké formáty stejnou grafickou technikou. Jeho žáci a příznivci pak založili skupinu Nová česká práce, která vystoupila na sklonku devadesátých let s vlastní expozicí v Galerii Jaroslava Fragnera. Jejich cesty se později rozešly, ale vliv architekta Šika je v jejich přístupu k architektonické tvorbě patrný dodnes.

To platí i pro Znamení čtyř, jejichž nejvýraznější práce vznikly ve spolupráci s Židovským muzeem v Praze. Jde o citlivou rekonstrukci komplexu budov v ulici Vězeňské a U Staré školy, kde na synagogu z 19. století navazuje ještě secesní dům a funkcionalistický objekt architekta Karla Pecánka. Domy slouží potřebám muzea, jsou tu depozitáře, studovny, galerie, místnosti ředitelství, ale také kavárna. Architekti ze Znamení čtyř se tu nesnažili konkurovat starším etapám, ale spíše je vhodně propojit a doplnit o kvalitní soudobý detail.

Podobnou zakázkou je i rekonstrukce devastované smíchovské synagogy ve Stroupežnického ulici a její transformace na depozitář a studovnu. Ke starší budově – pocházející z poloviny 19. století a přestavěné ve třicátých letech Leopoldem Ehrmannem – bylo tentokrát třeba přistavět nové křídlo. Architekti tu vytvořili originální fasádu s horizontálními pásy z vrstveného betonu. Vzniklo velmi působivé dílo, které zaujalo i mezinárodní porotu letošní soutěže Grand prix.

Znamení čtyř se ovšem věnuje i dalším projektům – navrhuje rodinné domy, urbanizmus, půdní vestavby, interiéry obchodů, ba dokonce i zařízení televizních studií. Tvorba ateliéru vychází z tradic meziválečné architektury, ale má blízko i k minimalizmu, zejména švýcarské provenience.

Obrázky

Ke stažení

RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Zdeněk Lukeš

 

Doporučujeme

Na Jižní Georgii už potkana nepotkáte

Na Jižní Georgii už potkana nepotkáte

Pavel Pipek  |  12. 5. 2018
Sotva se Novozélanďané pochlubili úspěšnou eradikací myší z Ostrova protinožců (viz Vesmír 97, 264, 2018/5), přišli ochranáři z Jižní Georgie...
Ochota zabíjet

Ochota zabíjet

Marek Janáč  |  2. 5. 2018
My lidé se nevraždíme jen tak. Máme své preference při tom, koho zabít a koho ušetřit. Když už překročíme psaná i nepsaná většinová pravidla...
Antropologie bolesti

Antropologie bolesti

Martin Soukup  |  2. 5. 2018
Bolest má krom jiných hledisek i svůj antropologický rozměr. Z mezikulturního srovnání v historii i v současnosti je evidentní, že bolest je v...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné