Aktuální číslo:

2019/3

Téma měsíce:

Klam

Znamení čtyř

 |  14. 8. 2005
 |  Vesmír 84, 490, 2005/8

Architektonický ateliér Znamení čtyř byl založen poměrně nedávno, ale získal si už renomé. Zakládajícími členy byli tři absolventi pražské techniky – Juraj Matula, Richard Sidej a Martin Tycar – které ovlivnila výrazná osobnost, prof. Miroslav Šik. Ten působí ve Švýcarsku, ale krátkou dobu také učil na pražské Fakultě architektury ČVUT, kde zanechal nesmazatelnou stopu. Svým studentům věnoval mnoho času, učil je všímat si detailů, získat vztah i k periferní architektuře, ale vyžadoval po nich profesionální práci a maximální soustředění. U Šika se kreslilo na velké formáty stejnou grafickou technikou. Jeho žáci a příznivci pak založili skupinu Nová česká práce, která vystoupila na sklonku devadesátých let s vlastní expozicí v Galerii Jaroslava Fragnera. Jejich cesty se později rozešly, ale vliv architekta Šika je v jejich přístupu k architektonické tvorbě patrný dodnes.

To platí i pro Znamení čtyř, jejichž nejvýraznější práce vznikly ve spolupráci s Židovským muzeem v Praze. Jde o citlivou rekonstrukci komplexu budov v ulici Vězeňské a U Staré školy, kde na synagogu z 19. století navazuje ještě secesní dům a funkcionalistický objekt architekta Karla Pecánka. Domy slouží potřebám muzea, jsou tu depozitáře, studovny, galerie, místnosti ředitelství, ale také kavárna. Architekti ze Znamení čtyř se tu nesnažili konkurovat starším etapám, ale spíše je vhodně propojit a doplnit o kvalitní soudobý detail.

Podobnou zakázkou je i rekonstrukce devastované smíchovské synagogy ve Stroupežnického ulici a její transformace na depozitář a studovnu. Ke starší budově – pocházející z poloviny 19. století a přestavěné ve třicátých letech Leopoldem Ehrmannem – bylo tentokrát třeba přistavět nové křídlo. Architekti tu vytvořili originální fasádu s horizontálními pásy z vrstveného betonu. Vzniklo velmi působivé dílo, které zaujalo i mezinárodní porotu letošní soutěže Grand prix.

Znamení čtyř se ovšem věnuje i dalším projektům – navrhuje rodinné domy, urbanizmus, půdní vestavby, interiéry obchodů, ba dokonce i zařízení televizních studií. Tvorba ateliéru vychází z tradic meziválečné architektury, ale má blízko i k minimalizmu, zejména švýcarské provenience.

Obrázky

Ke stažení

RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Zdeněk Lukeš

 

Doporučujeme

Kompost je mikrobiologické muzeum

Kompost je mikrobiologické muzeum

Ondřej Vrtiška  |  4. 3. 2019
Člověk vyrábí spoustu organických látek, které jsou přírodě neznámé a špatně se rozkládají. Mnohé z nich představují nebezpečí – od akutní...
Pozor na zubaře s iluzí

Pozor na zubaře s iluzí

Jan Kremláček  |  4. 3. 2019
Mozek je silný výpočetní nástroj. Zpracovává současně obrovské množství dat ze svého okolí a reaguje na ně tak, aby svému organismu zajistil...
Fantóm rodu archeopteryxov

Fantóm rodu archeopteryxov

Martin Kundrát  |  4. 3. 2019
Vták, alebo plaz? Ani jedno, ani druhé, ale kombinácia oboch. Archeopteryx je opereným plazom! Predznamenal zmeny, ktoré preniesli dinosaurov na...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné