Aktuální číslo:

2021/7

Téma měsíce:

Požáry

Znamení čtyř

 |  14. 8. 2005
 |  Vesmír 84, 490, 2005/8

Architektonický ateliér Znamení čtyř byl založen poměrně nedávno, ale získal si už renomé. Zakládajícími členy byli tři absolventi pražské techniky – Juraj Matula, Richard Sidej a Martin Tycar – které ovlivnila výrazná osobnost, prof. Miroslav Šik. Ten působí ve Švýcarsku, ale krátkou dobu také učil na pražské Fakultě architektury ČVUT, kde zanechal nesmazatelnou stopu. Svým studentům věnoval mnoho času, učil je všímat si detailů, získat vztah i k periferní architektuře, ale vyžadoval po nich profesionální práci a maximální soustředění. U Šika se kreslilo na velké formáty stejnou grafickou technikou. Jeho žáci a příznivci pak založili skupinu Nová česká práce, která vystoupila na sklonku devadesátých let s vlastní expozicí v Galerii Jaroslava Fragnera. Jejich cesty se později rozešly, ale vliv architekta Šika je v jejich přístupu k architektonické tvorbě patrný dodnes.

To platí i pro Znamení čtyř, jejichž nejvýraznější práce vznikly ve spolupráci s Židovským muzeem v Praze. Jde o citlivou rekonstrukci komplexu budov v ulici Vězeňské a U Staré školy, kde na synagogu z 19. století navazuje ještě secesní dům a funkcionalistický objekt architekta Karla Pecánka. Domy slouží potřebám muzea, jsou tu depozitáře, studovny, galerie, místnosti ředitelství, ale také kavárna. Architekti ze Znamení čtyř se tu nesnažili konkurovat starším etapám, ale spíše je vhodně propojit a doplnit o kvalitní soudobý detail.

Podobnou zakázkou je i rekonstrukce devastované smíchovské synagogy ve Stroupežnického ulici a její transformace na depozitář a studovnu. Ke starší budově – pocházející z poloviny 19. století a přestavěné ve třicátých letech Leopoldem Ehrmannem – bylo tentokrát třeba přistavět nové křídlo. Architekti tu vytvořili originální fasádu s horizontálními pásy z vrstveného betonu. Vzniklo velmi působivé dílo, které zaujalo i mezinárodní porotu letošní soutěže Grand prix.

Znamení čtyř se ovšem věnuje i dalším projektům – navrhuje rodinné domy, urbanizmus, půdní vestavby, interiéry obchodů, ba dokonce i zařízení televizních studií. Tvorba ateliéru vychází z tradic meziválečné architektury, ale má blízko i k minimalizmu, zejména švýcarské provenience.

Obrázky

Ke stažení

RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Zdeněk Lukeš

 

Doporučujeme

Požáry v krajině

Požáry v krajině

Jiří Sádlo  |  12. 7. 2021
Centrální paradigma čili ústřední hláška vědeckého oboru ekologie ohně by mohla znít skromně: je normální, že příroda občas hoří.
Tropické štěnice v evropských domácnostech

Tropické štěnice v evropských domácnostech

Uplynulý rok nám poskytl cennou, i když bolestnou lekci. Ukázal, jaké cesty se v globalizující lidské společnosti otevírají některým patogenům...
Výhody nitridových polovodičů

Výhody nitridových polovodičů

Alice Hospodková  |  12. 7. 2021
V posledních pětadvaceti letech pronikly do polovodičového průmyslu nitridové polovodiče, založené na sloučeninách dusíku s prvky III. skupiny –...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné