Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Zvířecí počty podle pravopisu

 |  10. 11. 2005
 |  Vesmír 84, 640, 2005/11

Naše vzdělání započalo tím, že jsme se v jedné hodině učili psát slůvka a v druhé sčítat mrkve. Až mnohem později se ukázalo, že se jedno neobejde bez druhého. Napišme si proto souvětí (původně zamotané) v úpravách různých redigujících a v každé verzi sečtěme zkonfiskovaná zvířata:

  • Základ budoucí chovné stanice tvořilo sedm samců a tři samice, kteří byli zkonfiskováni osobám, jež je držely v zajetí. (Zkonfiskováno bylo deset zvířat.)
  • Základ budoucí chovné stanice tvořilo sedm samců a tři samice, které byly zkonfiskovány osobám, jež je držely v zajetí. (Zkonfiskována byla tři zvířata.)
  • Základ budoucí chovné stanice tvořily tři samice a sedm samců, kteří byli zkonfiskováni osobám, jež je držely v zajetí. (Zkonfiskováno bylo sedm zvířat.)
  • Základ budoucí chovné stanice tvořili tři samice a sedm samců, kteří byli zkonfiskováni osobám, jež je držely v zajetí. (Zkonfiskováno bylo deset zvířat.)

Pravopisně bezchybné jsou všechny uvedené verze, pravdivé jsou však jen dvě (zkonfiskovaných bylo deset, jak jsme zjistili přímým dotazem). V prvním věcně správném souvětí se autorovi pořád nějak nezdálo „…a samice, kteří“, proto se nejprve pokusil dát přednost dámám. V druhém věcně správném souvětí zas prý nelahodilo oku „základ tvořili samice…“, estét si prostě nevybere. Ponechme ho proto jeho osudu a pusťme se do hry s jinou větou:

  • Přivedl tatínkovy koně. (Zvířata byla nejméně dvě.)
  • Přivedl tatínkovi koně. (Počet zvířat mohl být od jednoho výše.)
  • Tatínkovi koně byli přivedeni. (Zvířata byla opět nejméně dvě.)

„Moc jednoduché,“ říkáte, „to přece známe odmalička.“ Tak to zkusme trochu zamotat:

  • Obě veverky pronásledovali čtyři psi až na strom. (Dvě pronásledovaná zvířata.)
  • Obě veverky pronásledovaly čtyři psy až na strom. (Žádné pronásledované zvíře – copak psi lezou po stromech?)

Zkrátka s pouhými pravidly nevystačíme, ale přitom se bez nich neobejdeme. „Většinou píšeme bez chyb, až na ty čárky,“ říkáte mi. Nevím, proč vlastně omyl v psaní i/y považujeme za hrubku, kdežto omyl v psaní čárek za prkotinu, čárky nemají jen dekorativní funkci, jak ukazují následující příklady:

  • Sousedův pes, starý dvanáct let, nekouše. (Soused má jednoho psa.)
  • Sousedův pes starý dvanáct let nekouše. (Soused má nejméně dva psy, ten dvanáctiletý nekouše.)
  • Sousedův pes, (ten) starý, dvanáct let nekouše. Bez komentáře… zkusme jinou větu:
  • Mladý samec projevující známky lidské výchovy zlikvidoval sedm včelínů. (Známky lidské výchovy projevoval jen jeden samec.)
  • Mladý samec, projevující známky lidské výchovy, zlikvidoval sedm včelínů. (Známky lidské výchovy patří k projevům mladých samců.)

A nakonec – abychom nevynechali „pána tvorstva“:

  • Práce pana profesora, zabývající se kudlankou nábožnou, se dočkala zaslouženého uznání. (Pan profesor napsal jednu jedinou práci.)
  • Práce pana profesora zabývající se kudlankou nábožnou se dočkala zaslouženého uznání. (Pan profesor napsal více prací, ale uznání se dočkala jen ta jedna.)

„My pozor dáme a počítáme,“ slibují malé děti na scénách velkých divadel panu učiteli Bendovi už přes sto let. Text na rozdíl od hudby místy snad poněkud vyčpěl, ale uznejte sami, dát pozor a počítat vůbec nemusí být od věci.

Ke stažení

O autorovi

Pavla Loucká

Mgr. Pavla Loucká (*1950) vystudovala obor čeština-jugoslavistika na Filozofické fakultě UK v Praze. V redakci Vesmíru se zabývá jazykovou úpravou textů a popularizací češtiny. Deset let (1996–2006) psala pro Vesmír jazykové koutky. Je autorkou dvou knih o češtině: „Zahrada ochočených slov“ (Dokořán 2007) a „Dech, duch a duše češtiny“ (Albatros 2008).

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...