Aktuální číslo:

2018/10

Téma měsíce:

Navigace

Alergie na aleatoriku

 |  5. 1. 1997
 |  Vesmír 76, 57, 1997/1

Slova v titulku nemají mnoho společného krom toho, že obě obsahují slovo jiný (ř. allos). Do souvislosti se dostala až dotazem jedné dámy, čím že to její známý (domnělý alergik) vlastně trpí. Uklidněme ji raději ihned: naštěstí ničím životu nebezpečným, v krajním případě snad náznakem „onemocnění“, jemuž jsme kdysi prostořece říkávali hudební hluch (a nemysleli jsme tím ani tak opak sluchu, jako spíš psychickou neschopnost naslouchat novému).

O významu slova alergie se není třeba šířit ani v nejmenším, ba i jeho původ je prostý: z ř. allos – jiný, (en)ergia – činnost. S řeckým allos ovšem souvisí hodně „nemocí“, přesněji řečeno lékařských termínů vůbec. Namátkou zmiňme jen alodromii (nepravidelnou srdeční činnost, resp. jiný běh srdce), alotropii (zbytnění jedné části těla na účet jiné), alotopii (nenormální, jiné uložení orgánů) či alopatii (způsob léčby vyvolávající opačný – jiný – účinek než nemoc).

A teď se věnujme absolutní aleatorice. Slovo absolutní (lat. absoltus, od absolvere – zprošťovat, uvolňovat, osvobozovat) rovněž ponechme stranou. Co však je aleatorika? Je to novodobá kompoziční technika v hudbě, která ponechává značný prostor náhodě (viz alea iacta est), tedy hudební analogie akční malby. Tvůrčí princip řízené náhody, smysluplné spojení spontánnosti s vnitřním řádem. V absolutní aleatorice se samozřejmě náhoda využívá v maximální míře. Cílem je uvolnění strnulého hudebního myšlení.

Čím se náhoda řídí? Zdánlivě ničím, když stačí, aby si tvůrce hodil kostkou či korunou (s ohledem na kolébku aleatoriky spíš dolarem) a už má k zápisu skladby vybraný klíč, zřejmě jen houslový nebo basový (ani americká mince nemá víc než dvě strany). To vše je ale první etapa, a teprve v druhé vstupuje do díla tvůrce. Nahodilé jsou tedy jen „zadané parametry“, nikoli zpracování.

A tak snad lze uzavřít přespříliš odvážnou laickou domněnkou, že – alespoň co se procentuálního zastoupení náhody týče – byl předchůdcem amerických aleatoriků nejeden český regenschori, jemuž se včas nesešly očekávané hlasy ani nástroje, a naopak se dostavily jiné. Vůbec nemusel házet dolarem. Proto se „alergie na aleatoriku“ nebojme předem. S odvahou do nového roku!

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Různé

O autorovi

Pavla Loucká

Mgr. Pavla Loucká (*1950) vystudovala obor čeština-jugoslavistika na Filozofické fakultě UK v Praze. V redakci Vesmíru se zabývá jazykovou úpravou textů a popularizací češtiny. Deset let (1996–2006) psala pro Vesmír jazykové koutky. Je autorkou dvou knih o češtině: „Zahrada ochočených slov“ (Dokořán 2007) a „Dech, duch a duše češtiny“ (Albatros 2008).

Doporučujeme

Vlaštovka extrémista

Vlaštovka extrémista

Jaroslav Cepák, Petr Klvaňa  |  10. 10. 2018
Díky satelitní telemetrii se podařilo odhalit vpravdě neuvěřitelné výkony některých ptačích druhů. Nejznámějším je zřejmě osmidenní nonstop let...
Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Staří mořeplavci prý určovali polohu své lodi podle hvězd. Tato rozšířená romantická představa je ale nesprávná. Metoda astronavigace nikdy nebyla...
Jak se neztratit na moři

Jak se neztratit na moři

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Dle znamenitého pozorování Slunce a Měsíce shledávám naši zeměpisnou délku 178° 18' 30" západně od Greenwiche. Zeměpisná délka dle logu je 175°...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné