Ani elektromobil? ...
| 5. 9. 1995Science z 19. května (268; 953, 955, 979; 1995) přináší nové pohledy na ekologii motorových vozidel. Především se ukázalo, že špatně seřízený nový vůz s katalyzátorem může více znečišťovat vzduch než starý, dobře seřízený vůz. Elektromobily, pokud budou používat dosud ekonomicky jedině dostupné baterie na principu olovo-kyselina, mohou znečistit prostředí olovem šedesátkrát více než automobily jezdící na olovnatý benzin. Je to tím, že se akumulátory z olova musí vyrábět a po dožití recyklovat. Takže naděje je v obnovitelných zdrojích tekutých paliv (“bionafty″) z rostlin – sója má 20 % použitelného oleje a řepka 40 %. Výroba bionafty z rostlinných olejů je ekonomicky únosná, i když dnes ještě je bionafta ze sóji dvakrát až třikrát dražší než obyčejná nafta. Je dokonce naděje, že vozidla se spalovacím motorem by mohla čistit vzduch od ozonu a oxidu uhelnatého – když jejich vhodný katalyzátor přeměňuje ozon na kyslík a oxid uhelnatý na oxid uhličitý. Genetické manipulace rostlin, aby produkovaly více oleje, jsou ostatně jedním z hlavních zájmů v čísle Science z 5. 5. 1995 (Vol. 268, No. 5211).