Aktuální číslo:

2025/3

Téma měsíce:

Humor

Obálka čísla

Stížnosti na výuku na amerických vysokých školách

 |  5. 2. 1994
 |  Vesmír 73, 117, 1994/2

Podle zjištění National Science Foundation přibližně 60 % vysokoškolských studentů v USA, kteří si na začátku vybrali jako hlavní studijní obor přírodní vědy, matematiku nebo techniku, v průběhu studia přechází na jiný obor. Nancy Hewittová a Elaine Seymourová z Bureau of Sociological Research při Coloradské univerzitě v Boulderu uveřejnily výsledky tříapůlleté studie zaměřené na výzkum důvodů, proč tak vysoké procento studentů o tyto obory ztrácí zájem.

Na čtyřech vysokých školách typu college a na univerzitách v Coloradu hovořily se studenty, jejichž hlavním studijním oborem byla přírodověda, matematika nebo technika, a se studenty, kteří z těchto oborů odešli. Jako nejčastější problémy u obou skupin studentů zjistily nevyhovující způsob výuky a nepřístupnost profesorů vyučujících přírodní vědy, matematiku a techniku ve srovnání s učiteli jiných oborů.

Přibližně 54 % studentů, kteří přestoupili na jiný obor, uvádělo, že výuka je lepší v nepřírodovědných a netechnických předmětech (u studentů, kteří nepřestoupili, je toho názoru jen 21  %). Avšak i mezi těmi, kteří z těchto oborů neodešli, jich 40 % tvrdilo, že jsou od studia odrazováni špatnými zkušenostmi s výukou.

K nejčastějším stížnostem na výuku přírodovědy, matematiky a technických předmětů patřilo nadměrné pracovní zatížení, příliš rychlý postup výkladu a nedostatečná pomoc při studijních problémech. V tomto ohledu výzkum ukázal, že ti studenti, kteří přesto v uvedených oborech zůstali, se od studentů, kteří přestoupili, lišili především v tom, že při řešení studijních problémů více využívali oficiální i neoficiální pomoc, např. studijní kroužky, spolupráci v kolektivech na ubytovacích kolejích apod. (Chem. and Eng. News, 70, 1992, č. 10, s. 18).

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Petr Molík

RNDr. Petr Molík (*1949) vystudoval přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Národním informačním středisku se zabývá zpracováním informací z oboru biologie a biotechnologie.

Doporučujeme

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller?

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller? uzamčeno

Irena Jirků  |  3. 3. 2025
K výzkumu Kosmovy kroniky se po letech vrátil, protože – jak říká – dosud nenašel uspokojivou odpověď na základní otázku: Proč vůbec vznikla?...
Mají zvířata smysl pro legraci?

Mají zvířata smysl pro legraci?

Jaroslav Petr  |  3. 3. 2025
Umí se zvířata smát nebo aspoň usmívat? Mají smysl pro to, čemu my lidé říkáme humor? Pokud ano, jak se jejich schopnosti projevují a k čemu jsou...
Selský rozum u kulatého stolu

Selský rozum u kulatého stolu uzamčeno

Selský rozum rezonuje napříč společností jako jakýsi archetyp racionálního myšlení. Není to ale pouze rétorická figura, která se používá pro svůj...