Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024

Aktuální číslo:

2024/7

Téma měsíce:

Čich

Obálka čísla

Stížnosti na výuku na amerických vysokých školách

 |  5. 2. 1994
 |  Vesmír 73, 117, 1994/2

Podle zjištění National Science Foundation přibližně 60 % vysokoškolských studentů v USA, kteří si na začátku vybrali jako hlavní studijní obor přírodní vědy, matematiku nebo techniku, v průběhu studia přechází na jiný obor. Nancy Hewittová a Elaine Seymourová z Bureau of Sociological Research při Coloradské univerzitě v Boulderu uveřejnily výsledky tříapůlleté studie zaměřené na výzkum důvodů, proč tak vysoké procento studentů o tyto obory ztrácí zájem.

Na čtyřech vysokých školách typu college a na univerzitách v Coloradu hovořily se studenty, jejichž hlavním studijním oborem byla přírodověda, matematika nebo technika, a se studenty, kteří z těchto oborů odešli. Jako nejčastější problémy u obou skupin studentů zjistily nevyhovující způsob výuky a nepřístupnost profesorů vyučujících přírodní vědy, matematiku a techniku ve srovnání s učiteli jiných oborů.

Přibližně 54 % studentů, kteří přestoupili na jiný obor, uvádělo, že výuka je lepší v nepřírodovědných a netechnických předmětech (u studentů, kteří nepřestoupili, je toho názoru jen 21  %). Avšak i mezi těmi, kteří z těchto oborů neodešli, jich 40 % tvrdilo, že jsou od studia odrazováni špatnými zkušenostmi s výukou.

K nejčastějším stížnostem na výuku přírodovědy, matematiky a technických předmětů patřilo nadměrné pracovní zatížení, příliš rychlý postup výkladu a nedostatečná pomoc při studijních problémech. V tomto ohledu výzkum ukázal, že ti studenti, kteří přesto v uvedených oborech zůstali, se od studentů, kteří přestoupili, lišili především v tom, že při řešení studijních problémů více využívali oficiální i neoficiální pomoc, např. studijní kroužky, spolupráci v kolektivech na ubytovacích kolejích apod. (Chem. and Eng. News, 70, 1992, č. 10, s. 18).

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Petr Molík

RNDr. Petr Molík (*1949) vystudoval přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Národním informačním středisku se zabývá zpracováním informací z oboru biologie a biotechnologie.

Doporučujeme

Algoritmy pro zdraví

Algoritmy pro zdraví

Ondřej Vrtiška  |  8. 7. 2024
Umělá inteligence proniká do medicíny a v následujících letech ji nejspíš významně promění. Regina Barzilay z MIT má pro vývoj nástrojů...
Mají savci feromony?

Mají savci feromony?

Pavel Stopka  |  8. 7. 2024
Chemická komunikace je způsob předávání a rozpoznávání látek, jímž živočichové získávají informace o jiných jedincích, o jejich pohlaví a věku, o...
Jak funguje moderní speleologie

Jak funguje moderní speleologie uzamčeno

Michal Filippi, Jan Sirotek  |  8. 7. 2024
Přesně před 150 lety byla na prodej Mamutí jeskyně. Systém, který do té doby sloužil jako místo pro těžbu ledku z guana, byl k mání za pouhých...