Aktuální číslo:

2019/3

Téma měsíce:

Klam

Stížnosti na výuku na amerických vysokých školách

 |  5. 2. 1994
 |  Vesmír 73, 117, 1994/2

Podle zjištění National Science Foundation přibližně 60 % vysokoškolských studentů v USA, kteří si na začátku vybrali jako hlavní studijní obor přírodní vědy, matematiku nebo techniku, v průběhu studia přechází na jiný obor. Nancy Hewittová a Elaine Seymourová z Bureau of Sociological Research při Coloradské univerzitě v Boulderu uveřejnily výsledky tříapůlleté studie zaměřené na výzkum důvodů, proč tak vysoké procento studentů o tyto obory ztrácí zájem.

Na čtyřech vysokých školách typu college a na univerzitách v Coloradu hovořily se studenty, jejichž hlavním studijním oborem byla přírodověda, matematika nebo technika, a se studenty, kteří z těchto oborů odešli. Jako nejčastější problémy u obou skupin studentů zjistily nevyhovující způsob výuky a nepřístupnost profesorů vyučujících přírodní vědy, matematiku a techniku ve srovnání s učiteli jiných oborů.

Přibližně 54 % studentů, kteří přestoupili na jiný obor, uvádělo, že výuka je lepší v nepřírodovědných a netechnických předmětech (u studentů, kteří nepřestoupili, je toho názoru jen 21  %). Avšak i mezi těmi, kteří z těchto oborů neodešli, jich 40 % tvrdilo, že jsou od studia odrazováni špatnými zkušenostmi s výukou.

K nejčastějším stížnostem na výuku přírodovědy, matematiky a technických předmětů patřilo nadměrné pracovní zatížení, příliš rychlý postup výkladu a nedostatečná pomoc při studijních problémech. V tomto ohledu výzkum ukázal, že ti studenti, kteří přesto v uvedených oborech zůstali, se od studentů, kteří přestoupili, lišili především v tom, že při řešení studijních problémů více využívali oficiální i neoficiální pomoc, např. studijní kroužky, spolupráci v kolektivech na ubytovacích kolejích apod. (Chem. and Eng. News, 70, 1992, č. 10, s. 18).

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Petr Molík

RNDr. Petr Molík (*1949) vystudoval přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Národním informačním středisku se zabývá zpracováním informací z oboru biologie a biotechnologie.

Doporučujeme

Kompost je mikrobiologické muzeum

Kompost je mikrobiologické muzeum

Ondřej Vrtiška  |  4. 3. 2019
Člověk vyrábí spoustu organických látek, které jsou přírodě neznámé a špatně se rozkládají. Mnohé z nich představují nebezpečí – od akutní...
Pozor na zubaře s iluzí

Pozor na zubaře s iluzí

Jan Kremláček  |  4. 3. 2019
Mozek je silný výpočetní nástroj. Zpracovává současně obrovské množství dat ze svého okolí a reaguje na ně tak, aby svému organismu zajistil...
Fantóm rodu archeopteryxov

Fantóm rodu archeopteryxov

Martin Kundrát  |  4. 3. 2019
Vták, alebo plaz? Ani jedno, ani druhé, ale kombinácia oboch. Archeopteryx je opereným plazom! Predznamenal zmeny, ktoré preniesli dinosaurov na...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné