Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025
i

Aktuální číslo:

2025/11

Téma měsíce:

Vlny

Obálka čísla

Umělá inteligence porazila profesionální hráče pokeru.

 |  2. 3. 2017

Další hrou, ve které lidé podlehli počítačům, je poker. Pokořitelem profesionálních hráčů je počítačový program DeepStack, využívající umělou inteligenci. Vyvinul jej desetičlenný vědecký tým, ve kterém sehráli důležitou roli Čech a dva Slováci. Výsledky jejich studie publikoval vědecký časopis Science.

 

Poker zatím odolával pokusům o počítačové zpracování především proto, že je v několika ohledech složitější než backgammon, dáma, šachy a go, tedy hry, které už počítače zvládají hrát lépe než lidé. Hlavní důvod shrnuje profesor Michael Bowling z Albertské univerzity, který výzkumný tým vedl: „Poker je typická hra s neúplnou informací, ve které hráči během hry nemají stejnou informaci a pohled na hru.“ Pokud totiž s někým hrajete poker, partnerovy karty vám zůstanou po celou dobu skryty. Tato neurčitost dosud byla zásadní komplikací výpočetního procesu. Počítač nemůže jednoduše propočítat všechny existující kombinace a porazit tak soupeře „hrubou silou, jako se to stalo roku 1997, kdy program DeepBlue zdolal tehdejšího šachového velmistra Garriho Kasparova.

Poznatky získané při vývoji DeepStacku lze podle vědců využít kupř. ve vývoji matematických modelů her umožňujících popsat situace z ekonomie, aukcí, síťové bezpečnosti, ochrany důležitých cílů nebo kontroly jízdného. „V těchto reálných situacích se jednotlivé strany jen velmi zřídka rozhodují na základě úplných a totožných informací. Proto je pokrok v řešení her s neúplnou informací zásadní pro praktické aplikace,“ vysvětluje Michael Bowling.

Hlasy z rozhovoru

Ačkoliv se výzkum odehrál na Albertské univerzitě v Kanadě, přínos dvou odborníků z českých pracovišť byl tak významný, že jsou v autorském týmu uvedeni na prvních dvou místech. Jde o Martina Schmida a Mateje Moravčíka z Katedry aplikované matematiky Matematicko-fyzikální fakulty UK. Další z vědců, Viliam Lisý, je z Centra umělé inteligence na katedře počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT.

O autorovi

Marek Janáč

Marek Janáč (* 1971) je publicista a dokumentarista. Autor dokumentů Magion (2018) - vítězný snímek AFO 2019, Screen Power Film Festival 2021, Mokrsko 2008 (spoluautorka J. Jirátová) - hlavní cena Prix Bohemia Radio 2009. Autor projektu Divnopis (spoluautoři P. Tumlíř, M. Harvalík; rozhlas - 150 dílů, televize - 52 dílů, dvě knihy; samostatně osm CD s populárně-vědeckou tematikou. Zakladatel a vedoucí projektu Politické procesy.
Janáč Marek

Doporučujeme

Lidské ucho v počítači

Lidské ucho v počítači uzamčeno

Pavel Jungwirth, Ondřej Ticháček  |  3. 11. 2025
Podle známého výroku Richarda Feynmana člověk něčemu pořádně porozumí, až když to sám sestrojí. A já (Pavel Jungwirth) jsem si z velmi osobních...
Deset let gravitačních vln

Deset let gravitačních vln

Ondřej Zelenka  |  3. 11. 2025
Letos v září jsme oslavili 10 let od první přímé detekce gravitačních vln. Jejich zaznamenáním jsme nejen doplnili další dílek skládačky důkazů...
Horké vlny v měnícím se klimatu

Horké vlny v měnícím se klimatu

Jan Kyselý, Ondřej Lhotka  |  3. 11. 2025
Tent o příspěvek navazuje na článek Horké vlny v měnícím se klimatu: otazníky zůstávají (Vesmír 91, 28, 2012/1) a shrnuje aktuální stav poznatků...