i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Brutalistní Boston

 |  3. 3. 2025
 |  Vesmír 104, 194, 2025/3

Brutistní arhitektura se začala rozvíjet v časech poválečné obnovy po druhé světové válce. Přestože se jedná o poměrně elastický termín, který dokáže pojmout opravdu širokou množinu objektů, brutalistní stavby vynikají výrazným, nekonvenčním vzhledem oděným zpravidla do betonového pláště. Architektura brutalismu se zrodila ze suti poničených měst a jako taková se stala nositelkou silného kulturního odkazu. Přestože rodokmen brutalismu nemusí být každému znám, stavby vzešlé z jeho výrazového rejstříku budily a stále budí silné emoce.

Je dobře známo, že betonové formy brutalismu našly uplatnění po celé planetě, od Brazílie po Kanadu, od Arménie po Keňu. Nepřekvapuje, že nápadité formy mnohdy také vzbuzovaly intenzivní kritiku, až odpor. Stejně jako výrazový aparát brutalismu, tak i jeho negativní odezva zůstávají univerzálním fenoménem. Výjimkou není ani Boston. Betonová architektura brutalismu prostupuje metropoli jako novodobá páteřní síť monumentálních staveb, která má jeden z pomyslných vrcholů v samém jádru města – v sídle radnice.

Boston City Hall vzešla z prestižní, hojně obeslané architektonické soutěže z roku 1962, do které bylo přihlášeno celkem 256 projektů. Vítězný návrh trojice architektů G. Kallmanna, M. McKinnella a E. Knowlese mezi nimi vynikal skulpturálně podmanivými tvary, které se výrazně odlišovaly od většiny ostatních záměrů pojatých jako geometrická tělesa opláštěná zavěšenými skleněnými fasádami.

Nyní vidíte 37 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Vendula Hnídková

Mgr. Vendula Hnídková, Ph.D., (1978) studovala dějiny umění v Brně, Vídni, Praze a Helsinkách. V rámci Marie Skłodowska-Curie Fellowship působila na Birminghamské univerzitě, kde se zaměřila na problematiku bydlení. Aktuálně vede v Ústavu dějin umění AV ČR český tým bilaterálního projektu Invisible Agents, v němž se zabývá vlivem Ministerstva veřejných prací na architektonickou produkci v meziválečném Československu.

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...