i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Televizní věž v Ostravě

 |  31. 10. 2022
 |  Vesmír 101, 718, 2022/11

V městské části Hošťálkovice, která se venkovským charakterem vymyká běžným představám o průmyslové Ostravě, stojí předchůdce žižkovské věže. Stejně jako Televizní vysílač Praha – město (tak zní oficiální název) je dílem architekta Václava Aulického, jenž byl i v tomto případě postaven před komplikovaný úkol, limitovaný řadou okolností: leteckými koridory počínaje a urbanisticko-architektonickými vazbami na siluetu blízkého města konče. Hlavním důvodem k výstavbě nového televizního vysílače pro Ostravsko byl technický stav existujícího zařízení, vybudovaného v roce 1955. Jeho 123 metrů vysoká věž z příhradové konstrukce totiž neumožňovala osazení vysílacích technologií pro druhý televizní program (byl spuštěn v roce 1970) ani dalších spojových zařízení. Architekt zde vsadil na koncepci spočívající v oddělení věže od technologického objektu využívajícího původní budovu rozšířenou o přístavbu. S ostatními objekty, k nimž náleží ubytovna a vrátnice s autobusovou čekárnou, ji samozřejmě vizuálně sjednotil. Výjimečného účinku přitom nedocílil jen díky výrazné barevné kombinaci, ale i tvarové rozmanitosti logicky směrované k „vytvoření architektury specifického charakteru, vyplývající úzce z účelu a poslání stavby tohoto druhu“ (Václav Aulický). Tímto specifickým typem staveb, hlavně pak projekty TTÚ (tranzitních telefonních ústředen), se architekt zabýval v pražském Spojprojektu. Právě v tomto specializovaném ústavu v polovině sedmdesátých let vypracoval spolu se statikem Antonínem Kozákem a konstruktérem Jiřím Bradáčem projekt ostravského vysílače, realizovaného v letech 1976–1979. Základ 184,5 metru vysoké věže, určené k pokrytí signálem jak obou televizních programů, tak rozhlasových pásem VKV a FM, utváří železobetonový dřík čtvercového půdorysu. Má tři podzemní a patnáct nadzemních pater, přičemž poslední z nich je určeno kabině radioreléových spojů zavěšené na roštu z oceli ATMOFIX. Středem osmiúhelníkové kabiny, kterou architekt opláštil modře smaltovanými plechy z Vítkovických železáren, pak prochází kruhový ocelový anténní nástavec v červené kamufláži. Celkovou figuru televizní věže včetně její nezaměnitelné kontury, kterou Aulický uzpůsobil jak dálkovým pohledům, tak pohledům z blízké žabí perspektivy, ještě dotváří anténní plošina a především výrazný prstenec rozrážeče ledu. Instalován je asi v šedesátimetrové výšce a jeho konstrukci, taktéž zhotovenou Vítkovickými železárnami, osadily Hutní montáže Ostrava. Stejným způsobem řešil Václav Aulický také vedlejší technologický objekt, kde se opět dobře uplatnily výrobky československé metalurgie: samopatinující ATMOFIX, modré smaltované plechy z VŽKG plnící funkci tepelné clony, modré hliníkové podhledy Luxalon a červené žaluzie Luxaflex. Ještě větší pozornost ovšem Aulický věnoval interiérům, jejichž ideální podobou se zabýval už dříve, a to v souvislosti s telefonními ústřednami. V případě jejich vnitřku totiž šlo hlavně o vytvoření harmonického pracovního prostředí, nezbytného k eliminaci psychické zátěže, kterou v klaustrofobních sálech ještě zvyšovala kombinace hluku, nepřirozeného osvětlení a vysokých teplot. Nejen on proto pečlivě vyhodnocoval, jak bude interiér na zaměstnance působit, přičemž potenciální újmy se snažil kompenzovat maximálně přívětivými prostory. Nejinak tomu bylo i v ostravském vysílacím centru, kde tomuto účelu sloužilo „grafické a barevné řešení vnitřních prostorů s využitím barevné fotografie Františka Krasla a soubor výtvarných děl v interiéru – obrazy od Františka Ronovského a Jana Václavíka, artprotis Josefa Krenchela a kovový reliéf od Svatopluka Böhma“ (Václav Aulický). Za invenční řešení věže, na jejímž projektu autorsky spolupracovali architekt Jan Fišer (interiéry) a sochař Olbram Zoubek (plastika lva při vstupu), získal Aulického tým v soutěži Československé vědecko-technické společnosti o nejlepší stavbu s ocelovým skeletem hlavní cenu v kategorii Věže a stožáry. Evidentně na základě tohoto úspěchu byl Václavu Aulickému jen o pár roků později přímo svěřen projekt dlouho proklínané a jen o 31,5 metru vyšší žižkovské věže.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Jakub Potůček

 

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...