i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Dialog člověka se světem

 |  6. 12. 2021
 |  Vesmír 100, 737, 2021/12

Poměrně přesně si vybavuji moment, kdy jsem poprvé listoval časopisem Vesmír. Bylo to v knihkupectví Academia naproti Národnímu divadlu, a to v době, kdy jsem studoval DAMU v Praze. Pamatuji si, jak jsem pročítal nadpisy článků, a u každého druhého měl pocit, že je přesně o tom tématu, které právě teď zkouším v divadle. Bylo to myslím číslo zčásti věnované fungování lidské paměti. Četl jsem tam o kognitivně psychologických experimentech, nespolehlivosti paměti jako úložišti faktů, o vlivu emocí na tvarování vzpomínky, respektive propojení limbického systému s ukládáním vzpomínek atd. Stál jsem na jednom místě v tom knihkupectví tak dlouho, až mě paní od pokladny zavolala, ať si to koupím a přečtu doma. Což jsem udělal.

A od té doby Vesmír kupuji pravidelně, teď už tedy odebírám, a děje se mi to stále. V každém čísle najdu informaci, pozoruhodnost nebo nějaký paradox, který mě zásadně posune v tom, na čem zrovna pracuji. Tedy popravdě – polovině článků rozumím jen povrchně a druhé polovině vůbec, ale řekl bych, že právě to je důvodem, proč je ta inspirace tak silná. Aniž bych plně chápal, intuitivně cítím, že je za každým textem dlouhodobá a hluboká snaha vědy odhalit kousíček povahy reality, která nás obklopuje. Ať je to z jakéhokoli oboru, vždy je to ve výsledku dialog člověka a světa, ve kterém žije. Se všemi pochybnostmi, skepticismem, ale i neutuchající potřebou poznání.

A tady je styčná plocha s divadlem – divadlo je specifický obor lidské činnosti právě v tom, že je jako mlýnek na maso schopno zpracovat vše, co se týká člověka. Divadelní zkoušení je velmi intenzivní období, kdy lidé společně tráví čas ve zkušebně a hledají výsledný tvar. Tápou v mlze, snaží se zachytit nezřetelné obrysy, vnímají slabé signály a z toho ničeho postupně formují něco. Je to skoro jako zrod vesmíru. A v tom tvůrčím procesu se otiskuje úplně všechno, o čem jsou lidé schopni vést dialog. Často to jsou právě fenomény zcela vzdálené umění. Nikdy nevíte, jak se třeba specifická jedová stopa mravenců nebo plynokapalný charakter Jupiteru nakonec v inscenaci odrazí. Vesmír mě zkrátka už dlouho zásadně ovlivňuje. A to i tím, že si teď říkám, jestli jsem si tu úvodní vzpomínku vlastně v momentální situaci kreativně nevytvořil.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: 150 let Vesmíru
RUBRIKA: Vesmír a já

O autorovi

Jiří Havelka

 

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...