Aktuální číslo:

2020/7

Téma měsíce:

Klimatické změny

Se zvýšeným obsahem klamu

 |  3. 6. 2019
 |  Vesmír 98, 330, 2019/6

Nápisy na obalech potravin nemusejí explicitně slibovat, že jejich konzumace prospěje zdraví nebo pomůže udržet štíhlou linii. Stačí použít několik dobře zvolených klíčových slov a zákazníci si už sami ochotně domyslí, co se jim výrobci snaží podsunout. Ukázal to výzkum sledující marketingová tvrzení na obalech mléčných výrobků a cereálií prodávaných na americkém trhu a reakcí zákazníků na ně.

Nápisy na obalech pracují s několika základními typy tvrzení. Buď zdůrazňují přirozenost a tradici, nebo naopak využití nejmodernějších vědeckých poznatků a technologií. A buď upozorňují na přítomnost pozitivně vnímaných složek, nebo na absenci těch, které konzumenti vnímají jako negativní. Potraviny tedy bývají tradiční, domácí, přírodní či „od babičky“, obohacené o minerály, vitaminy nebo probiotické kultury, s vysokým obsahem vlákniny či proteinů, se sníženým obsahem soli, cukru, tuku, cholesterolu, bez lepku i bez GMO…

Autoři výzkumu sice nenašli korelaci mezi tvrzeními na obalu a skutečnou nutriční hodnotou potravin, zákazníci však byli jiného názoru. Nápisy typu „bez umělých barviv“ nebo „přírodní“ v nich podvědomě vyvolávají představu něčeho zdravého. „Marketingová tvrzení nejen, že nesmějí lhát, ale neměla by být ani zavádějící v tom smyslu, že zákazníci na jejich základě očekávají výhody, které výrobek ve skutečnosti nenabízí,“ komentuje to jeden z autorů studie, Pierre Chandon z francouzské pobočky mezinárodní vysoké školy INSEAD.

André Q. et al., JPP&M, DOI: 10.1177/0743915618824332

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Ekonomie
RUBRIKA: Zákulisí

O autorovi

Ondřej Vrtiška

Mgr. Ondřej Vrtiška (*1976) je původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracuje jako vědecký novinář, na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.
Vrtiška Ondřej

Doporučujeme

O mariánském sloupu, který se nevrátil na Staroměstské náměstí

O mariánském sloupu, který se nevrátil na Staroměstské náměstí

Eliška Fulínová  |  18. 7. 2020
Instalace neúplné kopie mariánského sloupu na pražské Staroměstské náměstí přišla ironií osudu ve zjitřené době, kdy se na různých místech po...
Na staré zkušenosti nezapomínejme

Na staré zkušenosti nezapomínejme

Eva Bobůrková  |  13. 7. 2020
Vladimír Vonka je uznávaný virolog v Česku i ve světě. Ač brzy oslaví devadesáté narozeniny, stále se věnuje vědě, konkrétně vývoji...
Komu se nelení…

Komu se nelení…

Petr Pokorný  |  13. 7. 2020
Jsou-li nějaké změny příliš pomalé, lidé je v subjektivním čase svých životů skoro nevnímají. Stačí se ale podívat na staré krajinomalby či...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné