Aktuální číslo:

2025/6

Téma měsíce:

Červená

Obálka čísla

Se zvýšeným obsahem klamu

 |  3. 6. 2019
 |  Vesmír 98, 330, 2019/6

Nápisy na obalech potravin nemusejí explicitně slibovat, že jejich konzumace prospěje zdraví nebo pomůže udržet štíhlou linii. Stačí použít několik dobře zvolených klíčových slov a zákazníci si už sami ochotně domyslí, co se jim výrobci snaží podsunout. Ukázal to výzkum sledující marketingová tvrzení na obalech mléčných výrobků a cereálií prodávaných na americkém trhu a reakcí zákazníků na ně.

Nápisy na obalech pracují s několika základními typy tvrzení. Buď zdůrazňují přirozenost a tradici, nebo naopak využití nejmodernějších vědeckých poznatků a technologií. A buď upozorňují na přítomnost pozitivně vnímaných složek, nebo na absenci těch, které konzumenti vnímají jako negativní. Potraviny tedy bývají tradiční, domácí, přírodní či „od babičky“, obohacené o minerály, vitaminy nebo probiotické kultury, s vysokým obsahem vlákniny či proteinů, se sníženým obsahem soli, cukru, tuku, cholesterolu, bez lepku i bez GMO…

Autoři výzkumu sice nenašli korelaci mezi tvrzeními na obalu a skutečnou nutriční hodnotou potravin, zákazníci však byli jiného názoru. Nápisy typu „bez umělých barviv“ nebo „přírodní“ v nich podvědomě vyvolávají představu něčeho zdravého. „Marketingová tvrzení nejen, že nesmějí lhát, ale neměla by být ani zavádějící v tom smyslu, že zákazníci na jejich základě očekávají výhody, které výrobek ve skutečnosti nenabízí,“ komentuje to jeden z autorů studie, Pierre Chandon z francouzské pobočky mezinárodní vysoké školy INSEAD.

André Q. et al., JPP&M, DOI: 10.1177/0743915618824332

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Ekonomie
RUBRIKA: Zákulisí

O autorovi

Ondřej Vrtiška

Původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracoval jako vědecký novinář (ABC, Český rozhlas, TÝDEN, iHNed.cz), na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Věnuje se popularizaci vědy, spolupracuje s Učenou společností České republiky. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.
Vrtiška Ondřej

Doporučujeme

Hvězdy, které se červenají

Hvězdy, které se červenají

Soňa Ehlerová  |  2. 6. 2025
Existují dvě skupiny lidí, kteří při slově „červenání“ pociťují výrazně nelibé pocity. Do první patří ti, kteří se hodně rdí a jimž to zároveň...
Barva krve, moci a života

Barva krve, moci a života

Jan Turek  |  2. 6. 2025
Červená barva není ani trochu neutrální. Její vnímání člověkem má velmi široké rozpětí. Je pro nás barvou lásky a života, ale také krve,...
Červená v říši zvířat

Červená v říši zvířat uzamčeno

Jaroslav Petr  |  2. 6. 2025
Jasnými barvami živočichové varují své okolí, ale také lákají partnery. Červené zbarvení získávají mnoha rozličnými způsoby.