Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Aktuální číslo:

2025/2

Téma měsíce:

Sklo

Obálka čísla

Se zvýšeným obsahem klamu

 |  3. 6. 2019
 |  Vesmír 98, 330, 2019/6

Nápisy na obalech potravin nemusejí explicitně slibovat, že jejich konzumace prospěje zdraví nebo pomůže udržet štíhlou linii. Stačí použít několik dobře zvolených klíčových slov a zákazníci si už sami ochotně domyslí, co se jim výrobci snaží podsunout. Ukázal to výzkum sledující marketingová tvrzení na obalech mléčných výrobků a cereálií prodávaných na americkém trhu a reakcí zákazníků na ně.

Nápisy na obalech pracují s několika základními typy tvrzení. Buď zdůrazňují přirozenost a tradici, nebo naopak využití nejmodernějších vědeckých poznatků a technologií. A buď upozorňují na přítomnost pozitivně vnímaných složek, nebo na absenci těch, které konzumenti vnímají jako negativní. Potraviny tedy bývají tradiční, domácí, přírodní či „od babičky“, obohacené o minerály, vitaminy nebo probiotické kultury, s vysokým obsahem vlákniny či proteinů, se sníženým obsahem soli, cukru, tuku, cholesterolu, bez lepku i bez GMO…

Autoři výzkumu sice nenašli korelaci mezi tvrzeními na obalu a skutečnou nutriční hodnotou potravin, zákazníci však byli jiného názoru. Nápisy typu „bez umělých barviv“ nebo „přírodní“ v nich podvědomě vyvolávají představu něčeho zdravého. „Marketingová tvrzení nejen, že nesmějí lhát, ale neměla by být ani zavádějící v tom smyslu, že zákazníci na jejich základě očekávají výhody, které výrobek ve skutečnosti nenabízí,“ komentuje to jeden z autorů studie, Pierre Chandon z francouzské pobočky mezinárodní vysoké školy INSEAD.

André Q. et al., JPP&M, DOI: 10.1177/0743915618824332

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Ekonomie
RUBRIKA: Zákulisí

O autorovi

Ondřej Vrtiška

Původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracoval jako vědecký novinář (ABC, Český rozhlas, TÝDEN, iHNed.cz), na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Věnuje se popularizaci vědy, spolupracuje s Učenou společností České republiky. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.
Vrtiška Ondřej

Doporučujeme

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem uzamčeno

Eva Bobůrková  |  3. 2. 2025
Přírodovědkyni Zuzaně Musilové učarovaly ryby. A to hlavně podivuhodné ryby hlubokomořské, s obrovskýma očima a strašlivými zuby. Byť mnohé z nich...
Doba skleněná

Doba skleněná uzamčeno

Obliba skla trvá už kolem 5000 let. Díky využití přírodních věd dokážeme prohloubit dosavadní poznání toho, kdy a kde se vyráběly skleněné...
Skleněný zázrak

Skleněný zázrak video

Marek Janáč  |  3. 2. 2025
Jeden z nejunikátnějších sklářských příběhů všech dob odstartovaly dvě rodinné tragédie. Leopoldu Blaschkovi z Českého Dubu zemřela na choleru...