Aktuální číslo:

2019/6

Téma měsíce:

Výboj

Se zvýšeným obsahem klamu

 |  3. 6. 2019
 |  Vesmír 98, 330, 2019/6

Nápisy na obalech potravin nemusejí explicitně slibovat, že jejich konzumace prospěje zdraví nebo pomůže udržet štíhlou linii. Stačí použít několik dobře zvolených klíčových slov a zákazníci si už sami ochotně domyslí, co se jim výrobci snaží podsunout. Ukázal to výzkum sledující marketingová tvrzení na obalech mléčných výrobků a cereálií prodávaných na americkém trhu a reakcí zákazníků na ně.

Nápisy na obalech pracují s několika základními typy tvrzení. Buď zdůrazňují přirozenost a tradici, nebo naopak využití nejmodernějších vědeckých poznatků a technologií. A buď upozorňují na přítomnost pozitivně vnímaných složek, nebo na absenci těch, které konzumenti vnímají jako negativní. Potraviny tedy bývají tradiční, domácí, přírodní či „od babičky“, obohacené o minerály, vitaminy nebo probiotické kultury, s vysokým obsahem vlákniny či proteinů, se sníženým obsahem soli, cukru, tuku, cholesterolu, bez lepku i bez GMO…

Autoři výzkumu sice nenašli korelaci mezi tvrzeními na obalu a skutečnou nutriční hodnotou potravin, zákazníci však byli jiného názoru. Nápisy typu „bez umělých barviv“ nebo „přírodní“ v nich podvědomě vyvolávají představu něčeho zdravého. „Marketingová tvrzení nejen, že nesmějí lhát, ale neměla by být ani zavádějící v tom smyslu, že zákazníci na jejich základě očekávají výhody, které výrobek ve skutečnosti nenabízí,“ komentuje to jeden z autorů studie, Pierre Chandon z francouzské pobočky mezinárodní vysoké školy INSEAD.

André Q. et al., JPP&M, DOI: 10.1177/0743915618824332

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Ekonomie
RUBRIKA: Zákulisí

O autorovi

Ondřej Vrtiška

Mgr. Ondřej Vrtiška (*1976) je původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracuje jako vědecký novinář, na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.
Vrtiška Ondřej

Doporučujeme

Člověk proti sopce: boj o osud města Vestmannaeyjabær

Člověk proti sopce: boj o osud města Vestmannaeyjabær

Petr Brož  |  17. 6. 2019
Před 46 lety se pod nohama nic netušících obyvatel malého islandského ostrova Heimaey otevřelo peklo. Islanďané rozpoutali jednu z největších...
Jak vosy dobývají svět

Jak vosy dobývají svět uzamčeno

Pavel Pipek  |  3. 6. 2019
Vosy jsou pro lidi jedním z nejnenáviděnějších organismů. Zatímco v původním areálu výskytu je jejich špatná pověst nezasloužená, protože v něm...
Hledá se blesk

Hledá se blesk uzamčeno

V chápání elektrických jevů jsme za uplynulých 250 let udělali obrovský pokrok. Úplnému porozumění ale stále vzdoruje záhadné chování obyčejných...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné