Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1
i

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Pavoučí architektura (nejen) v Palais de Tokyo

 |  4. 2. 2019
 |  Vesmír 98, 118, 2019/2

Jednou z hlavních předvánočních architektonicko- uměleckých událostí Paříže se stala výstava argentinského umělce Tomáse Saracena On Air, probíhající v Palais de Tokyo. Autor této výstavy působí v Berlíně a ve své tvorbě se dlouhodobě pohybuje na hranicí umění a architektury, což není tak překvapivé vzhledem k jeho studijním zkušenostem z frankfurtské Staedelschule a ze školy architektury v Benátkách. Zájmem „bezarchitektury“, jak tvorbu Tomáse Saracena popisuje teoretik a architekt Marc Wigley (v originálu „anarchitecture“, tedy něco, co není architektura, ale ani to architekturu nepopírá), je vzdušnost, jemnost, provázanost, prostornost a prázdnota. Není divu, že výraznou inspirací jeho tvorby jsou kromě jiného pavouci a jejich architektura.

Pavoučí sítě, jejich struktura a způsob vzniku se v posledních letech staly objektem několika pozoruhodných výzkumů. Univerzita ve Stuttgartu realizovala v letech 2013–2014 výzkumný pavilon, jehož koncepce vycházela ze způsobu, jakým staví své podvodní hnízdo pavouk vodouch stříbřitý. Ačkoliv tento pavouk tráví většinu života pod vodou, není uzpůsoben k přijímání kyslíku rozpuštěného ve vodě, a proto tvoří jedinečné vyztužené pneumatické struktury, které udržují pod vodou pro pavouka vhodné prostředí. Základní rastr vláken zachytí a ponoří pod vodu vzduchovou bublinu, jež je následně vyztužena pavoučí sítí. Lokální diferenciace výztuže dovoluje, aby se struktura na základě materiálních charakteristik a vlivu prostředí chovala dynamicky a pneumaticky.

Nyní vidíte 36 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Shota Tsikoliya

Doc. MgA. Shota Tsikoliya, Ph.D, M.Sc., (*1991) vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze a univerzitu ve Stuttgartu. Od roku 2017 je spoluzakladatelem architektonického studia COLLARCH, kde se podílel na několika oceněných projektech a realizacích. Působí jako odborný asistent na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde spolu s prof. Imrichem Vaškem vede ateliér Architektura III. Od roku 2020 vede spolu s Ondřejem Janků ateliér architektonického navrhování na škole architektury ARCHIP.

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...