Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Moderna mimo centra

 |  6. 4. 2017
 |  Vesmír 96, 242, 2017/4

Francouzská Riviéra nepatří zrovna mezi obzvlášť frekventované destinace turistů, kteří rádi míří za kulturním programem. Přesto se ve zdejších městech, městečkách, vesnicích a na kopcovitých stráních nachází různorodá nabídka galerií a muzeí, které představují špičková díla evropské moderny, a to zpravidla v jedinečných historických či soudobých stavbách. Mezi nejpůsobivější kulturní instituce se rozhodně řadí Fondation Maeght zaměřená na moderní a současné umění. Architektonickou podobu jejího sídla navrhl Josep Lluis Sert.

Tento původem katalánský architekt strávil podstatnou část svého života mimo rodnou zemi a většinu svých znamenitých staveb nerealizoval na území Španělska. Přestože jeho umělecká kariéra byla závratná, nebylo pobývání mimo vlast jen jeho svobodnou volbou, ale také důsledkem politické situace v Evropě, kterou zachvátily válečné konflikty. Vlivem řady okolností získal prestižní zakázku na projekt španělského pavilonu na světové výstavě v Paříži v roce 1937. Zde Sertův modernistický objekt těsně sousedil se stavbami reprezentujícími tehdejší hlavní totalitní režimy, nacistické Německo a Sovětský svaz, které v Paříži zmobilizovaly kulturní arzenál, ale ve španělské občanské válce sváděly skutečné zuřivé boje. Tehdy Sert přizval ke spolupráci na pavilonu své přátele z pařížských uměleckých kruhů, a tak se dominantním artefaktem španělské expozice stala Picassova Guernica.

Nyní vidíte 45 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Vendula Hnídková

Mgr. Vendula Hnídková, Ph.D., (*1978) je historička architektury. Absolvovala dějiny umění na Filozofické fakultě MU v Brně a doktorské studium na VŠUP v Praze. Působí v Ústavu dějin umění AV ČR, v. v. i., a je autorkou knih Pavel Janák – Obrys doby a Národní styl. Kultura a politika.

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...