Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/11

Téma měsíce:

Vlny

Obálka čísla

Moderna mimo centra

 |  6. 4. 2017
 |  Vesmír 96, 242, 2017/4

Francouzská Riviéra nepatří zrovna mezi obzvlášť frekventované destinace turistů, kteří rádi míří za kulturním programem. Přesto se ve zdejších městech, městečkách, vesnicích a na kopcovitých stráních nachází různorodá nabídka galerií a muzeí, které představují špičková díla evropské moderny, a to zpravidla v jedinečných historických či soudobých stavbách. Mezi nejpůsobivější kulturní instituce se rozhodně řadí Fondation Maeght zaměřená na moderní a současné umění. Architektonickou podobu jejího sídla navrhl Josep Lluis Sert.

Tento původem katalánský architekt strávil podstatnou část svého života mimo rodnou zemi a většinu svých znamenitých staveb nerealizoval na území Španělska. Přestože jeho umělecká kariéra byla závratná, nebylo pobývání mimo vlast jen jeho svobodnou volbou, ale také důsledkem politické situace v Evropě, kterou zachvátily válečné konflikty. Vlivem řady okolností získal prestižní zakázku na projekt španělského pavilonu na světové výstavě v Paříži v roce 1937. Zde Sertův modernistický objekt těsně sousedil se stavbami reprezentujícími tehdejší hlavní totalitní režimy, nacistické Německo a Sovětský svaz, které v Paříži zmobilizovaly kulturní arzenál, ale ve španělské občanské válce sváděly skutečné zuřivé boje. Tehdy Sert přizval ke spolupráci na pavilonu své přátele z pařížských uměleckých kruhů, a tak se dominantním artefaktem španělské expozice stala Picassova Guernica.

Nyní vidíte 45 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Vendula Hnídková

Mgr. Vendula Hnídková, Ph.D., (1978) studovala dějiny umění v Brně, Vídni, Praze a Helsinkách. V rámci Marie Skłodowska-Curie Fellowship působila na Birminghamské univerzitě, kde se zaměřila na problematiku bydlení. Aktuálně vede v Ústavu dějin umění AV ČR český tým bilaterálního projektu Invisible Agents, v němž se zabývá vlivem Ministerstva veřejných prací na architektonickou produkci v meziválečném Československu.

Doporučujeme

Lidské ucho v počítači

Lidské ucho v počítači uzamčeno

Pavel Jungwirth, Ondřej Ticháček  |  3. 11. 2025
Podle známého výroku Richarda Feynmana člověk něčemu pořádně porozumí, až když to sám sestrojí. A já (Pavel Jungwirth) jsem si z velmi osobních...
Deset let gravitačních vln

Deset let gravitačních vln

Ondřej Zelenka  |  3. 11. 2025
Letos v září jsme oslavili 10 let od první přímé detekce gravitačních vln. Jejich zaznamenáním jsme nejen doplnili další dílek skládačky důkazů...
Horké vlny v měnícím se klimatu

Horké vlny v měnícím se klimatu

Jan Kyselý, Ondřej Lhotka  |  3. 11. 2025
Tent o příspěvek navazuje na článek Horké vlny v měnícím se klimatu: otazníky zůstávají (Vesmír 91, 28, 2012/1) a shrnuje aktuální stav poznatků...