Moderna mimo centra
| 6. 4. 2017Francouzská Riviéra nepatří zrovna mezi obzvlášť frekventované destinace turistů, kteří rádi míří za kulturním programem. Přesto se ve zdejších městech, městečkách, vesnicích a na kopcovitých stráních nachází různorodá nabídka galerií a muzeí, které představují špičková díla evropské moderny, a to zpravidla v jedinečných historických či soudobých stavbách. Mezi nejpůsobivější kulturní instituce se rozhodně řadí Fondation Maeght zaměřená na moderní a současné umění. Architektonickou podobu jejího sídla navrhl Josep Lluis Sert.
Tento původem katalánský architekt strávil podstatnou část svého života mimo rodnou zemi a většinu svých znamenitých staveb nerealizoval na území Španělska. Přestože jeho umělecká kariéra byla závratná, nebylo pobývání mimo vlast jen jeho svobodnou volbou, ale také důsledkem politické situace v Evropě, kterou zachvátily válečné konflikty. Vlivem řady okolností získal prestižní zakázku na projekt španělského pavilonu na světové výstavě v Paříži v roce 1937. Zde Sertův modernistický objekt těsně sousedil se stavbami reprezentujícími tehdejší hlavní totalitní režimy, nacistické Německo a Sovětský svaz, které v Paříži zmobilizovaly kulturní arzenál, ale ve španělské občanské válce sváděly skutečné zuřivé boje. Tehdy Sert přizval ke spolupráci na pavilonu své přátele z pařížských uměleckých kruhů, a tak se dominantním artefaktem španělské expozice stala Picassova Guernica.