Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/11

Téma měsíce:

Vlny

Obálka čísla

Příliš vzdálený most

 |  9. 3. 2017
 |  Vesmír 96, 182, 2017/3

Výstava Complex Modelling ve velkorysých prostorech bývalých vojenských doků, v nichž sídlí kodaňská Škola architektury, prezentuje práci institutu CITA, výzkumného architektonického střediska zaměřeného technologicky a digitálně.

Součástí výstavy jsou prototypy, modely a videa zaznamenávající experimentální procesy návrhu a výroby. Co na této výstavě návštěvník nenajde, jsou půdorysy, řezy, perspektivy a další obvyklé příklady architektonických zobrazení. Výzkum, který probíhá v CITA a také v některých dalších evropských a amerických institucích, totiž přináší zásadní změnu způsobu navrhování a prezentování architektonických studií.

Současné způsoby navrhování pocházejí z období renesance. Snaha pozdvihnout společenské postavení architekta z pozice řemeslníka na pozici umělce vedla k zdůrazňování originality. Architektonický objekt nevznikal na staveništi, ale v hlavě a na papíře. Autorská myšlenka se zhmotňovala na papíře pomocí perspektivy a promítání a tisk umožnil tuto informaci přenášet dále. Nástup CAD (Computer Aided Design) a BIM (Building Information Modelling) společně s všeobecným rozšířením digitálních médií toto paradigma utvrzují, neboť digitální záznam budovy může zahrnovat veškeré její detaily včetně vlastností materiálů a chování konstrukce. Autor takového digitálního záznamu je tedy tvůrcem budovy, aniž by se musel podílet na její materializaci. Jistým vyvrcholením jsou expresivní autorské stavby, které současný architektonický diskurs nazývá ikonickou architekturou, jelikož často představují ikonu či značku konkrétního místa. Avšak technologie, které přispěly k vrcholné formě architektury založené na grafickém záznamu, mohou být zároveň nástrojem jejího zániku. Propojení procesu navrhování s procesem výroby, procesem užití a procesem demolice nebo recyklace budovy mění charakter navrhování. Jeho objektem už nejsou konkrétní formy, nýbrž pravidla tyto formy generující. A právě vytváření pravidel je jádrem výzkumu Complex Modelling.

Nyní vidíte 43 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Shota Tsikoliya

Doc. MgA. Shota Tsikoliya, Ph.D, M.Sc., vystudoval Univerzitu ve Stuttgartu a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde spolu s prof. Imrem Vaškem vede ateliér Architektura III. Účastnil se realizace pavilonu ICD/ITKE Research Pavilion 2014–2015. Jeho odborným zájmem je využití vypočetních metod v architektuře v kontextu klimatické krize. Je spoluzakladatelem architektonického studia COLLARCH, kde pracuje od roku 2017 a kde se podílel na řadě oceněnýcharchitektonických realizací.

Doporučujeme

Lidské ucho v počítači

Lidské ucho v počítači uzamčeno

Pavel Jungwirth, Ondřej Ticháček  |  3. 11. 2025
Podle známého výroku Richarda Feynmana člověk něčemu pořádně porozumí, až když to sám sestrojí. A já (Pavel Jungwirth) jsem si z velmi osobních...
Deset let gravitačních vln

Deset let gravitačních vln

Ondřej Zelenka  |  3. 11. 2025
Letos v září jsme oslavili 10 let od první přímé detekce gravitačních vln. Jejich zaznamenáním jsme nejen doplnili další dílek skládačky důkazů...
Horké vlny v měnícím se klimatu

Horké vlny v měnícím se klimatu

Jan Kyselý, Ondřej Lhotka  |  3. 11. 2025
Tent o příspěvek navazuje na článek Horké vlny v měnícím se klimatu: otazníky zůstávají (Vesmír 91, 28, 2012/1) a shrnuje aktuální stav poznatků...