K vědě patří veřejná diskuse
S podtitulem Slavnost vědy a umění se konal 17.–22. dubna 2007 v Olomouci 42. ročník nejstaršího českého filmového festivalu zaměřeného na populárně-vědecký dokumentární film. Po těkání a odklonu od vědy v posledních letech se festivalová dramaturgie opět navrátila do sfér přírodních i humanitních vědních oborů. Nový Academia film Olomouc je společným projektem Katedry teorie a dějin dramatických umění Univerzity Palackého a občanského sdružení Jihlavský spolek amatérských filmařů (JSAF je pořadatelem Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava). Vesmír spolu s časopisem Dějiny a současnost byl hlavním mediálním partnerem festivalu.
Pokusná zvířata v režii Zdenka Plachého
Cenu za nejlepší český dokument z oblasti přírodních věd udělil Vesmír filmu Pokusná zvířata. Šéfredaktor Ivan M. Havel rozhodnutí odůvodnil: „Autorům se podařilo svěží a poutavou formou konfrontovat různé názory filozofů, ochránců zvířat i zastánců experimentování s živými zvířaty pro účely vědeckého výzkumu. Film tak otevřel velmi aktuální – a u nás poněkud zanedbávané – téma etických přesahů vědy. Zvlášť oceňujeme, že autoři se nesnaží prosazovat ten či onen postoj – místo toho stimulují diváka k samostatnému rozvažování.“Důraz na samostatné – moudré – rozvažování, individuální přístup k problémům, ovšem s vědomím hlubšího vhledu prostého povrchních úsudků, byl společný nejlepším snímkům. Žádný z nich neříkal, jak se věci mají, a nedával prosťoučká rozřešení. Problémy předkládaly z různých stran, neodpovídaly, ale vybízely k dalšímu hledání a vlastnímu rozhodnutí. Anebo klidně přiznaly: „Tohle ještě nevíme, tím se musíme zabývat,“ a naznačily „sledujte nás, příště vám již třeba řekneme víc.“
Pokusná zvířata tento koncept sledovala důsledně (přesto se našli nechápavci a na tvůrce prý padly i žaloby, oprávněně neúspěšné). Profesor Václav Bělohradský 1) ve svých vstupech neglosoval jen práva zvířat, ale upozorňoval i na obecné problémy současné vědy: „…práva přírody nebo práva zvířat jsou ve skutečnosti pokusy omezit moc specialistů, která je důsledkem základní formy vývoje moderní společnosti – totiž rozčlenění do funkčně specializovaných odvětví, do nichž mají přístup jen ti, kteří ovládají kód, a kde lidé nejsou za nic odpovědní, protože jsou uvnitř tohoto sektoru. […] Když chcete vědecky pracovat, musíte přijmout kód vědeckého sektoru a oddělit se od zbytku společnosti. A tato specializace je institucializovaná forma nezodpovědnosti. Specialista říká – jsem odpovědný jen za tento sektor, nezajímá mě, jak kdo vědu zneužije. To je samozřejmě velká lež, tak to nikdy není.“ A dodává: „…ten, kdo má být odpovědný, tedy jakýsi lid nebo jeho zástupci, tomu zase nerozumí.“ Podle Václava Bělohradského jsou zde však i mnohem obecnější souvislosti: „…jak omezit nadřazenost člověka nad přírodou, nad zbytkem světa, jak omezit tyranii cílů, jako je například blahobyt a ekonomický růst,“ nebo „jeden z nejstrašnějších ideologických podvodů je hovořit o neutrální moci expertů… expert na nukleární energii je obvykle bojovníkem za nukleární energii, expert na genetickou manipulaci je bojovníkem za genetickou manipulaci a obyčejně jsou za to také nějak placeni.“
„Vědec potřebuje určitý druh svobody,“ říká RNDr. Miroslav Machala, „ale měl by to být dobrý vědec, který tuto svobodu má. Ve chvíli, kdy bude mít v sobě určitý typ etiky, kdy si sám dokáže dobře zhodnotit a postavit pokus, pak ať svobodný je.“ Tomu rozumím, ale jistá část problému se do dokumentu již nevešla. Mašinérii vědy netvoří jen vědci, ale spousta jejich kolegů, kteří jim pomáhají bádat, ať to jsou již laboranti či technický personál – co si oni myslí, jaký je jejich etický přístup, co by nám řekli? Součástí filmu byly totiž i drastické záběry ze zemí EU a USA, které poskytla organizace Svoboda zvířat, a ty nebyly příliš lichotivé.
Ještě si neodpustím dvě provokace, které v Pokusných zvířatech zazněly, i když je trochu vytrhnu z kontextu:
Jiří Josef Kamel – filipínský lékárník
Jezuitská nit spojovala několik snímků a festivalových akcí. Hlavní program probíhal v moderně rekonstruované bývalé jezuitské koleji, cenu studentské poroty za nejlepší český populárně-vědecký dokumentární film získal skvělý snímek Nejsme andělé, jen děláme jejich práci režiséra Otakáro Maria Schmidta. 2) Připomeňme však film, který jaksi zapadl – Georgius Josephus Camel – režiséra Petra Hajna. Jezuita Kamel (21. dubna 1661, Brno – 2. května 1706, Manila) byl muž vedený ideou „vše pro větší slávu boží“, byl však i nadaný neuvěřitelnou zvídavostí a energií. Ve filipínské jezuitské misii pracoval jako lékárník a léčitel. Obrázky – icones podivuhodných filipínských rostlin posílal do londýnské Královské společnosti. Nikdo mu nevěřil, že existují, a proto ho vyzvali, aby předložil důkazy. Ve věčně vlhkých tropech vytvářel suchý herbář, který složitě dopravoval do Londýna. Jeho zbytky později zakoupil sir Hans Sloane (1660–1753), a tak se dodnes zachovaly tři svazky o 180 listech. Moravského jezuitu nám připomíná kamélie, kterou objevil a byla po něm pojmenována (viz Vesmír 82, 417, 2003/7). K těmto rostlinám patří i čajovník (Camellia sinensis) – o čaji píšeme v tomto čísle na s. 350–351.Všudypřítomná věda
V současné době snad není média, v němž by se o vědě nějakým způsobem nereferovalo. Píše se skvěle (ale i hloupě), s porozuměním, pochybuje se, podceňuje, vkládají se naivní naděje, že „věda vše vyřeší“. Jedni naříkají na málo peněz pro vědu, jsou však slyšet i hlasy (a to dokonce i od vědců samých), že „peněz je jako želez“. Jak to tedy všechno vlastně opravdu je? Kdo ví – čtěte, poslouchejte, dívejte se, přemýšlejte – a moudře zvažujte.PS – těšte se!
Redakce Vesmíru se pokouší najít způsob jak část filmů představit i těm, kdo v Olomouci nebyli. Jedna z možností je promítání v rámci přednáškového cyklu Xenopus, který bude od října 2007 probíhat v Městské knihovně v Praze.Poznámky
OCENĚNÉ FILMY 42. AFO
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [185,5 kB]