Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Betonový státní symbol

 |  14. 6. 2007
 |  Vesmír 86, 398, 2007/6

Průnik dvou kulturních okruhů se může odehrávat v nejrůznějších polohách. V minulosti převládala násilná forma, a to především v případě válečných konfliktů, kdy vítězná strana zavádí na pokořeném území nadvládu vlastní civilizace. Chrámy nových božstev se budují na spáleništích původních svatyní. V současnosti probíhá agresivní expanze nadnárodních společností, jejichž vliv nekompromisně smývá lokální rozdíly do jednoho umělohmotného světa. Pestrá historie ale přináší i nadějnější příklady vzájemného ovlivňování jednotlivých kultur, činy prodchnuté citem a pokorou. Ve světě 21. století, polarizovaném útokem na Světové obchodní centrum v New Yorku, působí následující případ jako science fiction.

Americký architekt Louis I. Kahn byl v roce 1962 přizván k rozsáhlému projektu veřejných institucí islámského Pákistánu. Premiér a jmenovec Ayub Kahn ho pověřil vypracováním studie pro Islamabád a Dháku, hlavní města obou částí státu. Při založení územně nevelkého, ale populačně významného státu Bangladéš v roce 1971 byly už přípravy na nové správní centrum v Dháce v plném proudu. Nešlo tedy o ojedinělou politickou intuici, ale o nebývalé převedení záměru z jednoho státního celku na jeho nástupnické zřízení. Po několikaměsíční válce za nezávislost bylo někdejší Východní Bengálsko odtrženo od Pákistánu a bangladéšská reprezentace plynule přejala stavební program iniciovaný ještě v období vlády Islamabádu. Tento okamžik bývá vnímán jako důkaz Kahnova vystižení archetypální podstaty instituce.

V banálně rovné krajině, vydané na pospas záplavám a intenzivním přívalovým dešťům, bylo třeba vystihnout nejen vhodné urbanistické a architektonické řešení, ale také krajinotvorné aspekty. Původní velkorysý záměr počítal s vybudováním národního shromáždění, nejvyššího soudu, škol, sportovišť a rezidenčního zázemí. Nicméně politické zvraty a ekonomická náročnost projektu umožnily realizovat jen pouhou část – Národní shromáždění a obytné domky pro zaměstnance. Nad uměle zbudovanou nehybnou vodní hladinou se tak tyčí monumentální budova kapitolu, z jejíž hmoty předstupuje a nepatrně se vychyluje z osy kompaktní objem tzv. mešity, sakrálního prostoru v rámci vládního centra jinak liberálního islámského státu. Kahn se svým konceptem snažil postihnout pocit transcedence, přesah člověka směřující k vyšším sférám. Z rytmu denního života Bengálců, kteří se pětkrát denně oddávají modlitbám, vypozoroval potřebu začlenit do komplexu i prostor vyhraněný pro tento účel. Stavba z pohledového betonu kontrastně sešněrovaná mramorovými intarziemi je centrálou, upomínající na renesanční kostely, citadely, ale také Kahnův milovaný Pantheon. S ním má společný i důraz na světelnou režii jako jeden z určujících faktorů pro působení interiéru. Na „opačném břehu“ vodní plochy pak celek doplňují ryze profánní domky zaměstnanců, spontánně prostoupené vlastním životem. Jejich funkční i významovou odlišnost vyjádřil architekt zvoleným materiálem, kterým je trvanlivá, leč méně majestátní cihla.

Náklady na reprezentativní vládní budovu navýšily zadlužení Bangladéše u Světové banky, přičemž stavební materiály cement a ocel patřily mezi nejdůležitější dovážené komodity stejně jako např. hnojiva. Přesto se z novostavby vládního centra stala okamžitě ikona Bengálců, s níž identifikují svou novodobou státnost.

Obrázky

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Vendula Hnídková

Mgr. Vendula Hnídková, Ph.D., (1978) studovala dějiny umění v Brně, Vídni, Praze a Helsinkách. V rámci Marie Skłodowska-Curie Fellowship působila na Birminghamské univerzitě, kde se zaměřila na problematiku bydlení. Aktuálně vede v Ústavu dějin umění AV ČR český tým bilaterálního projektu Invisible Agents, v němž se zabývá vlivem Ministerstva veřejných prací na architektonickou produkci v meziválečném Československu.

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...