Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

Dvakrát o vědě a jejím hodnocení

 |  16. 1. 2006
 |  Vesmír 85, 5, 2006/1

Protože tato velmi důležitá témata jsou zajímavá spíše pro tu část čtenářů, která se na organizaci vědy a jejím hodnocení aktivně podílí, rozhodli jsme se tyto příspěvky umístit v plném znění alespoň na www stránky Vesmíru a zde na ně upozornit.

Redakce


Jak udělat z ČR vědeckou velmoc?

Poslední měsíce se stala věda předmětem hojných diskusí. Tyto diskuse jednoznačně ukázaly, že existují problémy s jejím financováním, ale to je, bráno ze široka, všechno. Je však dobré, že vážná diskuse o problémech ve vědě začala. Není jich málo. Nemyslím, že by to bylo vinou vědců. Vědci a jejich instituce existují v určitém prostředí a jejich stav odráží do značné míry stav společnosti. Předesílám, že níže uvedené úvahy o ideálním cílovém stavu se týkají institucí zaměřených převážně do základního a cíleného výzkumu v oblasti přírodních věd. Celá problematika je natolik závažná, že by vyžadovala řadu dalších komentářů. Toto jsou jen hlavní body.

Představa ideálního stavu. Silná robustní věda, budící spontánní respekt svou efektivností v řešení závažných problémů. Hustá síť vědeckýchinstitucí soustřeďující pozornost jak vědecké komunity, tak celé společnosti. Jejich věhlas i aktivita přesahují hranice státu, popřípadě kontinentu. Jsou všeobecně uznávanými nositeli rozvoje v daném oboru a vyhledávaným školicím centrem pro doktorandy, postdoktorandské pobyty i pro renomované zahraniční vědce. Soustřeďují pozornost firem. Vše probíhá v prostředí vyznávajícím princip kvality a kompetice… Více viz diskusi.

Prof. MUDr. Milan Elleder, 1. LF UK


Posuzování úspěchů ve vědě: Fyziologie a patologie

Pohled na seznam pracovních aktivit badatele (originální práce, přehledné práce, patenty, monografie, učitelské aktivity a popularizační činnost) a jejich ohlasů hodně naznačí, co je zač. Pilně publikující ve slušných časopisech bere plat za své badatelství právem. Informaci o badatelské způsobilosti lze prohloubit, všimneme-li se, jak často je zván organizátory k plenárním přednáškám na významná vědecká setkání (kongresy a sympozia), jakož i počtu studentů (z domova i ze světa), kteří se v jeho laboratoří vystřídali. Posouzení badatelské způsobilosti na této bázi bývá fyziologické… Více viz diskusi.

Prof. Ing. Rudolf Zahradník,

čestný předseda AV ČR

O autorech

Rudolf Zahradník

Milan Elleder

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné