Jak jíme očima
| 17. 3. 2005„Pestrost je kořením života a také největším nepřítelem obvodu vašeho pasu,“ prohlašuje ve své studii Brian Wansink z Illinoiské univerzity v Urbaně, a přitom zpochybňuje klasickou představu, že každý z nás ovládá výběr a množství snědeného jídla výhradně silou vědomé vůle.
Dosud jen málo známé souvislosti – například množství a pestrobarevnost jídla, jež vidíme před sebou – mohou člověka podvědomě nutit k přecpání. Jak ukázal experiment, pokud dospělí lidé jedí bonbony šesti různých barev a příchutí, snědí jich o 67 % více, jestliže jsou smíchány v jedné nádobě, než když jsou jednotlivé barvy odděleny. V další studii bylo návštěvníkům kina nabídnuto vždy stejné množství lentilek. Ti, kterým byly nabídnuty lentilky 10 barev, jich snědli o 43 % více než ti, kteří měli lentilky v 7 barvách. Podle autora studie lidé jedí očima a to, co nás zaujme, je právě míra pestrosti – více barev znamená více snědeného jídla. Pokusné osoby dokonce komentovaly pestřejší směsi pochutin výroky typu: „vypadá to opravdu pestře“, „je radost to jíst“, „jsem spokojený, když to jím“, „alespoň jedna z chutí je vždy má oblíbená“ apod.
V další studii zjistil B. Wansink, že návštěvníci kina s gigantickou porcí popcornu snědí v průměru dvojnásobné množství pražené kukuřice než návštěvníci s menší porcí, a to i v případě, že je popcorn starý a oschlý. V jiných studiích dospěli badatelé k závěru, že ať jsou úředníci hladoví nebo ne, snědí průkazně více jídla, pokud jsou jejich kancelářské stoly plné potravin, jídlo je nedaleko a jejich krabice na jídlo jsou průhledné. Rozhodujeme se podvědomě, často v přímém rozporu s potřebami našeho organizmu, jako zákazníci bychom si tedy měli dávat pozor na pestrost, množství i vzdálenost potravin.
Lidem, kteří se bojí o svou postavu a zdraví, poskytuje autor studie doporučení: Dejte si pozor na nádoby s pestrými „mixy“ potravin téhož typu na večírcích či recepcích. V bufetu nebo u švédského stolu dbejte na to, abyste na talíři neměli zároveň více než dvě různé věci. Majitelům supermarketů a restaurací lze zase doporučit pravý opak. Nakonec je věcí vkusu každého z nás, zda se raději bude s nadšením přejídat lákavým jídlem nebo se nudit nad porcí prospěšnou zdraví. (Journal of Consumer Research 30, 519–533, 2004/4)