Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

GARY SNYDER: Zemědům (Earth House)

Dharmagaia-Maťa, Praha 2000, edice Nové trendy, sv. 4, z angl. originálu (1969) přeložil Matěj Turek
 |  5. 1. 2001
 |  Vesmír 80, 17, 2001/1

Ze tří črt inspirovaných Japonskem nejvíc zaujme Banjánový ášram. Japonsko si představujeme hustě osídlené, ne-li přelidněné, autor však ukazuje jinou z jeho tváří. Ocitáme se na vulkanickém ostrůvku Suwa-no-se, kde žije jen hrstka osadníků, živících se rybolovem a pěstováním topinamburů či melounů. K cestě na ostrov vyzval Garyho Snydera mudrc a básník Nanao Sakai. Předem se dohodli, že tam budou žít jako vegetariáni (přivezli si zásobu neloupané rýže), ale těžká práce na políčkách je brzy donutila jíst i ryby.

Svou koncepci kmene (Tribe) G. Snyder odvíjí od Romů (kmene bez vymezeného území) a odhaduje, že v USA a v Evropě žije kočovným způsobem přes milion lidí. Underground v Rusku prý jen čeká na svou příležitost. Ve stati Buddhismus a možnosti planetární kultury Snyder vysvětluje, jak tento světový názor pohlíží na svět jako na širou, vzájemně propojenou síť, v níž všechny jevy jsou nepostradatelné a všichni tvorové schopni dosáhnout osvícení. Spletité tance, spirálovitá procesí, kolébky, mikronéské náčrty, hvězdné oblohy, mandaly a symbolické putování divočinou jsou tu s námi… Nechme se Křováky a poezií vést k velikému skoku vpřed. Stěží najdeme vhodnější lék na sociální patologii konzumní společnosti.

Citát

Petr Fidelius: Společenství, jež se zove národ, Kritický sborník XIX, 1999/2000, s. 89-93

Rasa jakožto přírodní, biologická danost nemůže být vlastně sama o sobě předmětem společenství; vytvoří-li se někde společenství zdánlivě na základě rasové příslušnosti, děje se tak pod tlakem společně prožívané situace, […] (typický případ diskriminace v rasově smíšeném prostředí). A přece se někdy neuváženě hovoří o rase jako o jednom z prvků, na němž je založeno národní společenství, zvláště tehdy, chápe­li se národ jako cosi přírodou daného, z přírodního řádu odvozeného. Běží tu o zásadní nedorozumění: nepřeklenutelný rozdíl mezi rasou a národem spočívá v tom, že rasa je realita čistě biologická, kdežto národ je realita národní, etnická. Všimněte si, že rasa na rozdíl od národa nemá své dějiny; sotva by nás napadlo aplikovat na rasovou příslušnost takové pojmy jako věrnost a čest. Mnohem častější (a také zrádnější) je směšování pojmů národ a politický útvar […] Touto konfuzí trpí zvláště tradiční česká diskuse o „smyslu národních dějin“ […]

Ke stažení

RUBRIKA: Nad knihou

O autorovi

Boris Merhaut

 

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...