Aktuální číslo:

2024/11

Téma měsíce:

Strach

Obálka čísla

O egoizmu všeho živého

(Vesmír 77, 67, 1998/2)
 |  5. 4. 1998
 |  Vesmír 77, 184, 1998/4

Článek přibližuje čtenářům teorii „sobeckého genu“, formulovanou R. Dawkinsem. Autor článku s touto teorií evidentně souhlasí a uvádí řadu biologických jevů, které ji mají potvrzovat. Avšak nedosti na tom – na konci článku dr. Zrzavý svou biologickou parketu opouští a pokouší se pomocí Dawkinsovy teorie vysvětlit princip fungování lidské společnosti.

Lidé zběhlí ve vědách zvaných společenské by se možná mohli cítit dotčeni, že jim zase do zelí leze nějaký biolog. Já osobně jsem vzděláním genetik. Ve společenských vědách zběhlý nejsem, a dotčen se tudíž cítit nemusím. Přesto se mi toto striktně dawkinsovské nazírání lidské společnosti zdá přinejmenším silně zjednodušené.

U druhu Homo sapiens sapiens se občas vyskytuje zvláštní druh altruizmu, který mi – ať si lámu hlavu jak chci – nezapadá pod křídla formulky „altruizmus je pokračování egoizmu jinými prostředky“ (s. 67 nahoře). Jedním z jeho nejvýraznějších projevů je péče o jedince reprodukčně již neaktivní, staré, nemocné a na tuto péči odkázané, například péče dospělých potomků o staré rodiče. Právě tento případ se mi jeví z dawkinsovského hlediska jako něco naprosto nelogického. Geny, které rodiče nesli, již byly dávno přeneseny na potomky, takže jejich budoucnost je zajištěna, jejich „sobeckosti“ už bylo takříkajíc učiněno zadost. Proč tedy organizmus, jenž je nově hostí (a jediný je nyní schopen je předávat dál), plýtvá energií jaksi dozadu, přesně proti směru, který byl žádoucí?

Pomineme-li motivaci plynoucí z obavy, aby potomek nebyl vyděděn, pak se nabízí pouze vysvětlení, že potomek se tímto konáním farizejsky přizpůsobuje společnosti, na níž je závislý a ve které taková péče bývá zvykem. Toto vysvětlení se může na první pohled zdát správné („co by tomu řekli lidi“), avšak mám dojem, že se tím problém neřeší, ale pouze posouvá na jinou rovinu. Proč by společnost, fungující jako konglomerát sobeckých replikátorů a ovládaná jejich „touhami“ po přenosu do budoucnosti, dopouštěla takové nesmyslné přechovávání nějakého jejich už nepoužitelného záznamu? A to se netýká jen lidí starých, ale i lidí s tělesným a mentálním postižením.

Případy tohoto druhu altruizmu se mi zdají být velmi vážným prohřeškem proti dawkinsovským pravidlům. Měly by tedy (má-li dr. Zrzavý pravdu) být časem evolucí eliminovány jako nevýhodné. Anebo – což je asi pravděpodobnější – je zde dawkinsovské vysvětlení opravdu až příliš jednoduché.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Etologie

O autorovi

Jiří Bůžek

 

Doporučujeme

Se štírem na štíru

Se štírem na štíru

Daniel Frynta, Iveta Štolhoferová  |  4. 11. 2024
Člověk každý rok zabije kolem 80 milionů žraloků. Za stejnou dobu žraloci napadnou 80 lidí. Z tohoto srovnání je zřejmé, kdo by se měl koho bát,...
Ustrašená společnost

Ustrašená společnost uzamčeno

Jan Červenka  |  4. 11. 2024
Strach je přirozeným, evolucí vybroušeným obranným sebezáchovným mechanismem. Reagujeme jím na bezprostřední ohrožení, které nás připravuje buď na...
Mláďata na cizí účet

Mláďata na cizí účet uzamčeno

Martin Reichard  |  4. 11. 2024
Parazitismus je mezi živočichy jednou z hlavních strategií získávání zdrojů. Obvyklá představa parazitů jako malých organismů cizopasících na...