Aktuální číslo:

2018/7

Téma měsíce:

Co kdyby…

O egoizmu všeho živého

(Vesmír 77, 67, 1998/2)
 |  5. 4. 1998
 |  Vesmír 77, 184, 1998/4

Článek přibližuje čtenářům teorii „sobeckého genu“, formulovanou R. Dawkinsem. Autor článku s touto teorií evidentně souhlasí a uvádí řadu biologických jevů, které ji mají potvrzovat. Avšak nedosti na tom – na konci článku dr. Zrzavý svou biologickou parketu opouští a pokouší se pomocí Dawkinsovy teorie vysvětlit princip fungování lidské společnosti.

Lidé zběhlí ve vědách zvaných společenské by se možná mohli cítit dotčeni, že jim zase do zelí leze nějaký biolog. Já osobně jsem vzděláním genetik. Ve společenských vědách zběhlý nejsem, a dotčen se tudíž cítit nemusím. Přesto se mi toto striktně dawkinsovské nazírání lidské společnosti zdá přinejmenším silně zjednodušené.

U druhu Homo sapiens sapiens se občas vyskytuje zvláštní druh altruizmu, který mi – ať si lámu hlavu jak chci – nezapadá pod křídla formulky „altruizmus je pokračování egoizmu jinými prostředky“ (s. 67 nahoře). Jedním z jeho nejvýraznějších projevů je péče o jedince reprodukčně již neaktivní, staré, nemocné a na tuto péči odkázané, například péče dospělých potomků o staré rodiče. Právě tento případ se mi jeví z dawkinsovského hlediska jako něco naprosto nelogického. Geny, které rodiče nesli, již byly dávno přeneseny na potomky, takže jejich budoucnost je zajištěna, jejich „sobeckosti“ už bylo takříkajíc učiněno zadost. Proč tedy organizmus, jenž je nově hostí (a jediný je nyní schopen je předávat dál), plýtvá energií jaksi dozadu, přesně proti směru, který byl žádoucí?

Pomineme-li motivaci plynoucí z obavy, aby potomek nebyl vyděděn, pak se nabízí pouze vysvětlení, že potomek se tímto konáním farizejsky přizpůsobuje společnosti, na níž je závislý a ve které taková péče bývá zvykem. Toto vysvětlení se může na první pohled zdát správné („co by tomu řekli lidi“), avšak mám dojem, že se tím problém neřeší, ale pouze posouvá na jinou rovinu. Proč by společnost, fungující jako konglomerát sobeckých replikátorů a ovládaná jejich „touhami“ po přenosu do budoucnosti, dopouštěla takové nesmyslné přechovávání nějakého jejich už nepoužitelného záznamu? A to se netýká jen lidí starých, ale i lidí s tělesným a mentálním postižením.

Případy tohoto druhu altruizmu se mi zdají být velmi vážným prohřeškem proti dawkinsovským pravidlům. Měly by tedy (má-li dr. Zrzavý pravdu) být časem evolucí eliminovány jako nevýhodné. Anebo – což je asi pravděpodobnější – je zde dawkinsovské vysvětlení opravdu až příliš jednoduché.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Etologie

O autorovi

Jiří Bůžek

 

Doporučujeme

Člověk páchne *alkoholem

Člověk páchne *alkoholem audio

Jaroslav Petr  |  5. 8. 2018
Že pach lidského těla „vyrábějí“ bakterie, se ví už relativně dlouho. Některé mechanismy tohoto procesu jsou ale dosud stále tajemstvím. Britští...
Do světa a zase zpět

Do světa a zase zpět

Eva Bobůrková  |  31. 7. 2018
Mladý lékař Karel Kieslich o sobě říká: „Splňuji archetyp českého Honzy“. Studuje totiž na University College v Londýně, chtěl by ve světě...
Zahalená Venuše

Zahalená Venuše uzamčeno

Jan Veselý  |  16. 7. 2018
Snímky pořízené ve viditelném a infračerveném oboru kamerou VIRTIS sondy Venus Express zachycují pozoruhodná oblaka v nejvyšších vrstvách...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné