Další hrou, ve které lidé podlehli počítačům, je poker. Pokořitelem profesionálních hráčů je počítačový program DeepStack, využívající umělou inteligenci. Vyvinul jej desetičlenný vědecký tým, ve kterém sehráli důležitou roli Čech a dva Slováci. Výsledky jejich studie publikoval vědecký časopis Science.

Zvukový rozhovor s vědci na konci článku.

Poker zatím odolával pokusům o počítačové zpracování především proto, že je v několika ohledech složitější než backgammon, dáma, šachy a go, tedy hry, které už počítače zvládají hrát lépe než lidé. Hlavní důvod shrnuje profesor Michael Bowling z Albertské univerzity, který výzkumný tým vedl: „Poker je typická hra s neúplnou informací, ve které hráči během hry nemají stejnou informaci a pohled na hru.“ Pokud totiž s někým hrajete poker, partnerovy karty vám zůstanou po celou dobu skryty. Tato neurčitost dosud byla zásadní komplikací výpočetního procesu. Počítač nemůže jednoduše propočítat všechny existující kombinace a porazit tak soupeře „hrubou silou, jako se to stalo roku 1997, kdy program DeepBlue zdolal tehdejšího šachového velmistra Garriho Kasparova.

Poznatky získané při vývoji DeepStacku lze podle vědců využít kupř. ve vývoji matematických modelů her umožňujících popsat situace z ekonomie, aukcí, síťové bezpečnosti, ochrany důležitých cílů nebo kontroly jízdného. „V těchto reálných situacích se jednotlivé strany jen velmi zřídka rozhodují na základě úplných a totožných informací. Proto je pokrok v řešení her s neúplnou informací zásadní pro praktické aplikace,“ vysvětluje Michael Bowling.

hlasy z rozhovoru

Ačkoliv se výzkum odehrál na Albertské univerzitě v Kanadě, přínos dvou odborníků z českých pracovišť byl tak významný, že jsou v autorském týmu uvedeni na prvních dvou místech. Jde o Martina Schmida a Mateje Moravčíka z Katedry aplikované matematiky Matematicko-fyzikální fakulty UK. Další z vědců, Viliam Lisý, je z Centra umělé inteligence na katedře počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Spoluautoři programu DeepStack: Matej Moravčík, Martin Schmid a Viliam Lisý. Snímek: Marek Janáč

Tři pokerové tváře, spoluautoři programu DeepStack: Matej Moravčík, Martin Schmid a Viliam Lisý během rozhovoru pro Vesmír. Snímek: Marek Janáč

Titulní snímek: Poker. Snímek: volné dílo, CC0.

Print Friendly, PDF & Email