Chiméry slibují orgány pro transplantace

Hned dva týmy hlásí významný pokrok na poli pěstování lidských orgánů pro transplantace v těle zvířat.

Tým vedený Hiromitsuem Nakauchim ověřil léčebný potenciál tohoto postupu, když nechal narůst v těle potkanů myší slinivku a z ní izolovanými buňkami pak vyléčil myši trpící cukrovkou (Nature, DOI: 10.1038/nature21070).

Tým pod vedením Juana Carlose Izpisuy Belmonteho testoval osudy lidských buněk vnesených do  prasečích embryí. Embrya složená z prasečích a lidských buněk, tzv. chiméry, nechali vědci z etických důvodů vyvíjet v těle prasnice jen čtyři týdny (Cell, DOI: 10.1016/j.cell.2016.12.036).

Zatímco u potkanů se daří zajistit růst orgánů z myších buněk, lidské buňky se v prasečích embryích prosazují při tvorbě tkání a orgánů jen s potížemi. Přesto jsou vnímány výsledky Belmonteho týmu jako důkaz toho, že cesta k produkci lidských orgánů v prasečím organismu je schůdná. Badatelé se ale na ní budou muset ještě vypořádat s nejednou překážkou.

Lidské indukované pluripotentní kmenové buňky (zeleně) se podílejí na vývoji srdce čtyřměsíčního prasečího embrya. Snímek: Salk Institute

Do některého z příštích čísel Vesmíru připravujeme detailnější pohled na tuto problematiku.

Titulní snímek: Buňky odvozené od potkaních pluripotentních kmenových buněk se podílejí na vývoji srdce geneticky modifikovaného myšího embrya. Zdroj: Salk Institute