Kolik genů potřebují buňky k zajištění základních životních pochodů? Jak vypadá takové „genové minimum“? Odpověď na tyto otázky přináší studie týmu amerických genetiků vedených J. Craigem Venterem na stránkách a webu časopisu Science.

AUDIO na konci příspěvku

Nejmenší přirozený mikroorganismus schopný samostatné existence, bakterie Mycoplasma genitalium, potřebuje k životu 525 genů. Tým z Institutu Craiga Ventera nyní představil bakterii, která si vystačí s 473 geny, díky nimž v laboratorních podmínkách spokojeně roste a každé tři hodiny se množí.

Její genom je odvozen od genomu Mycoplasma mycoides, vědci ho však syntetizovali de novo a metodou pokus-omyl z něj postupně odstraňovali ty geny, které bakterie k životu nutně nepotřebuje. Výsledný minimální genom transplantovali do buňky M. capricolum. Navázali tím na úspěch z roku 2010, kdy představili první buňku ovládanou syntetickým genomem.

ČTĚTE TAKÉ:   Přichází doba synt-etiky?

Co nám nově vytvořený „syntetický“ organismus říká o podstatě života a jak může být hledání minimálního genomu důležité pro praxi? Podrobnosti v přiložené zvukové nahrávce nabízí prof. Jaroslav Petr.

Titulní foto: Buňky JCVI-syn3.0 s minimálním genomem. Zdroj: Tom Deerinck & Mark Ellisman, National Center for Imaging and Microscopy Research, University of California at San Diego