Evoluce je synonymum postupného vývoje k „lepšímu“, odolnějšímu, v obecném slova smyslu vyššímu. Někdy ale na té cestě vzniká pěkně zajímavý „uzel“, který na čas vývoj značně zkomplikuje. Alespoň některým druhům.

Je to i případ symbiotických bakterií v těle cikád. Zajímavě se podělily o své úkoly, což cikády přivedlo do velmi obtížné situace. Stávají se závislými na těch, kdo jim mají pomáhat.

Pramen: časopis PNAS

Titulní snímek: Tělíska zvaná bakteriomy. V těle cikády je obývají její symbiotické bakterie. Zeleně jsou obarveny bakterie rodu Sulcia, červeně pak bakterie rodu Hodgkinia a některé další mikroorganismy. Vlevo jsou bakteriomy cikády rodu Tettigades, vpravo pak cikády z rodu Magicicada. Zdroj: Campbell a kol., 2015. PNAS

Print Friendly, PDF & Email

2 komentáře

1. Veterán

Tvrdit, že evoluce je v rámci jednoho druhu vývoj k lepšímu a odolnějšímu je dost přehnané. Celá historie života na planetě je poseta množstvím slepých evolučních uliček končících vyhynutím.
    Možná, že cikády se rovněž vydaly slepou cestou a skončí jako „odpad“ evolučního vývoje. To ale nic nemění na faktu, že současně s tím budou vznikat a vylepšovat se zcela jiné druhy, a evoluce v celkovém pohledu bude pokračovat.

Odpovědět
  2. Redakce Vesmír

Ani definice evoluce „vývoj, postupné vyvíjení; nepřetržitý rozvoj od nižšího k vyššímu“, ani výše psaný text netvrdí, že by mělo jít o platnost „v rámci jednoho druhu“, jak píšete. Jinak s vaší poznámkou nelze než souhlasit.

Odpovědět