Vědci už mají v rukou dva meteority z bolidu, který nad Českem zazářil v úterý 9. prosince 2014 v 17 hod 16 min 46 sec SEČ mezi Opavou a Žďárem nad Sázavou. Kdesi v této oblasti dosud stále leží kilový meteorit a spousta menších úlomků mateřského tělesa.

Aktualizováno 13.1. 2015:    informace o objevu 2. meteoritu

První meteorit se podařilo najít po 11 dnech intenzivního pátrání. V sobotu 20. prosince odpoledne jej objevil Tomáš Holenda z Pelhřimovské astronomické společnosti. Meteorit velikosti asi jednoho centimetru ležel na poli, do 100 m od ideální křivky, vypočtené týmem astronoma Pavla Spurného z oddělení meziplanetární hmoty Akademie věd. Místo, velikost i hmotnost a materiál meteoritu přesně odpovídají odhadu odborníků. Pokud také mikroskopická analýza potvrdí první zjištění, máme k dispozici další (v pořadí již 23.) „meteorit s rodokmenem“, jehož předchozí dráha ve sluneční soustavě je známa a jehož výzkum nám o jejím formování během vzniku našeho planetárního systému může pomoci zjistit další podrobnosti. Meteorit měl v době nalezení hmotnost 5,93 g.

Druhý meteorit našel 12. ledna 2015 Tomáš Henych z Astronomického ústavu Akademie věd u obce Vatín na Žďársku. Kámen váží 41 g a byl nalezen pouhých 20 m od předpovězené ideální linky pro dopad těles o této hmotnosti. Přesvědčivě to dokazuje přesnost výpočtů českých astronomů, kteří jsou v tomto smyslu světovou špičkou již od 50. let 20. století, kdy jako první na světě nalezli podle výpočtů pádové dráhy meteority u Příbrami.

Meteorit 2 (41g, Vatín u Žďáru n. Sázavou), Zdroj: Česká televize

Podle geologické analýzy, provedené Jakubem Halodou z České geologické služby, je meteorit složen z materiálu, jaký nemá žádný jiný z jeho 22 předchůdců (chondrit, typ L, předběžně vyšší stupeň 3).

Časopis Vesmír se rozhodl uspořádat Expedici meteorit, jejímž hlavním cílem je pomoci českým astronomům systematicky propátrat část pádového území a pokusit se úlomky mimozemského tělesa nalézt a umožnit jejich kvalifikovaný vědecký výzkum. Budete-li u toho, sáhnete si na materiál starší než cokoliv na zeměkouli. Meteority totiž zpravidla patří k materiálům zrozeným z prachu, který dal později vzniknout naší sluneční soustavě.

Bolid Žďár (9. 12. 2014). Výřez z celooblohového snímku bolidu EN091214 pořízeného automatickou digitální bolidovou kamerou na stanici české bolidové sítě na hvězdárně ve Veselí nad Moravou. Bolid letí ze severu na severozápad. Na snímku je vidět, jak záře bolidu osvětlila oblohu, která tak dostala nazelenalý nádech. (foto: Astronomický ústav AV)

Bolid z 9. 12. 2014. Výřez z celooblohového snímku bolidu EN091214 pořízeného automatickou digitální bolidovou kamerou na stanici české bolidové sítě na hvězdárně ve Veselí nad Moravou. Bolid letí ze severu na severozápad. Na snímku je vidět, jak záře bolidu osvětlila oblohu, která tak dostala nazelenalý nádech. (foto: Astronomický ústav AV)

Expedice meteorit se koná přímo v oblasti pádu. Je spojena s detailními informacemi o pádu přímo od odborníků spolupracujících s časopisem Vesmír. Na místě uvidíte i meteorit, jehož vzhled se podle jejich odhadu podobá hledaným kusům meziplanetární hmoty po průletu atmosférou. Pomůže vám lépe se „naladit“ na cíl hledání. Co potřebujete: nadšení pro tento typ vědy, teplé oblečení a čas některý z lednových dnů roku 2015 (akci jsme kvůli padajícímu sněhu, znemožňujícímu hledání, přesunuli z původně plánovaného termínu).

Hledání „hvězdy na zem spadlé“ se bude konat na Vysočině mezi 9.00 a 15:00 hod. Přesné podrobnosti ohledně místa a času setkání účastníků expedice získají přihlášení účastníci mailem po vyplnění následující přihlášky.

Pád meteoritů, jejichž předchozí dráhu ve sluneční soustavě díky pozorování průletu atmosférou Země známe, je extrémně vzácnou událostí. Tito nebeští poutníci v rukou odborníků mají mimořádnou vědeckou hodnotu, schopnou prozradit něco o vzniku sluneční soustavy. Jde totiž o materiály, jež se většinou po dobu posledních více než 4,5 mld let historie soustavy nezměnily.

Poslechněte si

Jak byly objeveny meteority Benešov

Titulní snímek: Meteorit, nalezený 20. prosince 2014 na Žďársku Tomášem Holendou, foto: Pavel Spurný, Astronomický ústav Akademie věd

• Pavol Medveď

Do tretice prajem všetko dobré. Držím palce pri hľadaní toho najväčšieho.

• Děkujeme. Pokud se povede, budou na Vesmír.cz bližší podrobnosti.