Eric Betzig je pozoruhodný chlapík. Tento do té doby poměrně úspěšný fyzik pověsil v roce 1995, v pouhých pětatřiceti letech, vědeckou kariéru na hřebík a nastoupil do firmy svého otce. Jeho akademické prázdniny trvaly deset let. Po návratu v roce 2006 představil novou mikroskopickou techniku a letos za ni obdržel Nobelovu cenu. Ale tím jeho příběh nekončí.

ČTĚTE TAKÉ:  Nobelova cena za překonání limitů optického mikroskopu

Čtrnáct dní po svém životním úspěchu publikoval v časopise Science s kolegy popis další mikroskopické metody (DOI: 10.1126/science.1257998). Biologové dosud museli pozorovat buňky buď mrtvé, nebo v malém rozlišení, nebo jen v jediném okamžiku jejich existence. Nová technika umožňuje pořizovat 3D videa živých buněk s pozoruhodnými detaily.

Jde o vylepšení techniky zvané light-sheet mikroskopie. Jedná se o specifickou verzi fluorescenčních metod, které využívají schopnost některých organických látek (často proteinů) vyzařovat světlo po excitaci zářením o určité vlnové délce. Tyto látky lze navázat na sledované molekuly v buňkách (například konkrétní proteiny nebo DNA) a díky tomu je zviditelnit. Když se vzorek osvítí laserovým paprskem, fluorescenční látky začnou vyzařovat světlo specifické vlnové délky.

Light-sheet mikroskopie ozařuje v jednom okamžiku vždy jen tenký plátek vzorku, čímž omezuje poškození živé tkáně excitačním paprskem. Světelná „stěna“ postupuje vzorkem a do počítače se ukládají virtuální řezy, z nichž se pak skládá 3D obraz. Síla ozářené vrstvy se dosud pohybovala v řádu stovek nanometrů až několik mikrometrů, což stačilo na sledování větších objektů, ale nikoli struktur na subcelulární úrovni. Betzigův tým použil speciální laserovou 2D mřížku, s jejíž pomocí dokázal ozářit velmi tenkou část vzorku, čímž dosáhl většího rozlišení, menšího poškození tkáně a vyšší rychlosti snímání.

Bílá krvinka z buněčné linie HL-60 (pocházející z 36leté pacientky trpící leukemií) se pohybuje kolagenovou sítí. Video je složeno z 250 snímků s časovým krokem 1,3 sekundy. Zdroj: Betzig Lab, HHMI