Nobelovu cenu za fyziologii a medicínu pro rok 2014 získali John O’Keefe a manželé May-Britt a Edvard Moserovi za objevy buněk, které v mozku fungují jako „vnitřní GPS“. Vytvářejí systém, který nám pomáhá určit naši polohu a zorientovat se v prostoru.

Americko-britský neurovědec John O´Keefe v roce 1971 zjistil, že určité neurony v hipokampu se aktivují v závislosti na tom, ve které části pokusné místnosti se laboratorní potkan pohyboval. V různých koutech laboratoře se „zapínaly“ různé neurony, ale na jednom místě vždy ty samé. Experimentálně prokázal, že tyto buňky nezpracovávají pouze zrakové informace, ale vytvářejí dlouhodobou vnitřní mapu okolního prostředí. Zjednodušeně se dá říct, že si mozek informace o prostoru zapisuje do sítě neuronů podobně, jako kartograf zaznamenává terén do papírové mapy.

Aktivace nervových buněk v hipokampu potkana zkoumajícího místnost. Ilustrace: © nobelprize.org

Aktivace nervových buněk v hipokampu potkana zkoumajícího místnost. Zdroj: © Mattias Karlén, nobelprize.org

V roce 2005 norští manželé May-Britt a Edvard Moserovi objevili další složku tohoto navigačního systému, takzvané gridové buňky (z angl. grid – síť, mříž) v mozkové kůře sousedící s hippokampem. Vytvářejí jakýsi systém souřadnic, do něhož lze uložit informace o prostorovém uspořádání.

Gridové buňky v mozkové kůře vytvářejí šestiúhelnikovou síť fungující jako systém souřadnic. Zdroj: © nobelprize.org

Gridové buňky v mozkové kůře vytvářejí šestiúhelnikovou síť fungující jako systém souřadnic. Zdroj: © Mattias Karlén, nobelprize.org

Následné výzkumy prokázaly, že oba typy neuronů se vyskytují i v lidském mozku. Mimo jiné jsou jedněmi z obětí postupující Alzheimerovy choroby. Proto mají lidé stižení stařeckou demencí potíže s rozpoznáním prostředí, které dříve důvěrně znali, a s orientací v prostoru.

Oba typy buněk společně mozku říkají: tady jsi a takhle to v tvém okolí vypadá. Zdroj: © nobelprize.org

Oba typy buněk společně mozku říkají: tady jsi a takhle to v tvém okolí vypadá. Zdroj: © Mattias Karlén, nobelprize.org

Laureáti

John O´Keefe se narodil v roce 1939 v New Yorku, vystudoval fyziologickou psychologii na kanadské McGillově univerzitě a koncem 60. let přesídlil na londýnskou University College, kde působí dodnes. Má americké i britské občanství.

May-Britt Moserová se narodila v roce 1963 v norském Fosnavågu. Vystudovala psychologii a neurofyziologii, působila na Edinburghské univerzitě a na londýnské University College. Dnes působí v Trondheimu.

Edvard I. Moser se narodil v roce 1962 v Ålesundu, neurofyziologii studoval se svou budoucí ženou. Stejně jako ona působil v Edinburghu a v Londýně (v laboratoři Johna O´Keefeho), nyní pracuje v Trondheimu.

Čtěte také Nobelovy ceny za fyziku 2014