V polovině srpna letošního roku vědci vybrali celkem pět míst na povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko, kde by mohl přistát modul Philae sondy Rosetta. Přednost měly oblasti s dostatkem slunečního záření, které nebyly příliš kamenité, dostatečně rovné a dalo se z nich dobře komunikovat s Rosettou. Nakonec padla volba na oblast označenou písmenem „J“.

Tento článek je součástí projektu Expedice vesmír   Více zde.

Nejdůležitějším kritériem při výběru místa přistání byla poloha Philae vůči Rosettě, která během mise bude sloužit jako stanice zajišťující spojení se Zemí. Philae totiž ve své výbavě nemá dostatečně výkonnou anténu, aby mohl s řídícím střediskem komunikovat přímo. Sonda samozřejmě může upravit svoji dráhu tak, aby byla ve výhodnější pozici vůči modulu, ale pokud by Philae vysílal svůj signál někam do blízké skály, bylo by to hodně špatné. Je to vlastně jedna z největších obav. Proto byla místa, kde má modul přistát, vybírána tak, aby šlo povětšinou o „výšiny“.

Lokality, uvažované pro přistání Philae. (zdroj: ESA)

Nebezpečná tma

Inženýři také při hledání vhodného místa řešili, aby na Philae po přistání dopadalo co nejvíce slunečního záření. Pouzdro je vybaveno solárními články, které jsou umístěny po jeho povrchu, vyjma zadní části, kde se nachází vědecké vybavení. Pokud by zařízení mělo smůlu a přistálo tak nešikovně, že by na jeho povrch dopadalo světlo pod špatným úhlem a málo, byla by značně omezena jeho činnost. Při nejhorším myslitelném scénáři by dokonce mohlo zapadnout do nějaké prohlubně, kde by na něj nedopadalo žádné světlo a modul by měl maximálně 75 hodin na to, aby svou misi zvládl. Tento čas je totiž maximální výdrž jeho baterií, které si nabije od Rosetty před tím, než se od ní oddělí. I při tomto nejhorším scénáři by však Philae zřejmě stačil splnit svoji hlavní misi, nicméně mnohem přínosnější by bylo, kdyby modul na povrchu komety mohl pracovat i během doby, kdy se kometa přibližuje ke Slunci a z jejího povrchu se začíná odpařovat materiál. Na to se vědci těší opravdu hodně.

Přistání

Dalším zajímavým aspektem je samotná fyzika přistání. Ovlivněni pozemskou zkušeností si mnozí představují, že modul použije motory, které zmírní dopad, že musí dopadnout na rovnou plochu, aby se nepřevrhl, a tak dále. Nicméně na kometě je všechno jinak a je to velice zajímavé.

Předně: Philae není vybaven žádným systémem, který bude řídit nebo zmírňovat dopad tělesa na povrch. Nemá padáky, protože na kometě není žádná atmosféra, nemá však ani motorky, protože gravitace této komety je tak malá, že bohatě stačí, když je pouzdro chytře vypuštěno a gravitace si ho sama přitáhne a nechá ho měkce dopadnout. Dokonce, kdyby neměl Philae na nožičkách malé vrtáky a nebyl vybaven dvěma harpunami, které se zaseknou do povrchu, zase by se odrazil a už by se ke kometě nikdy nevrátil.

Přistání proběhne tak, že se Rosetta přiblíží co nejblíže povrchu a Philae vypustí těsně nad ním, asi ve výšce tří kilometrů. Rychlost, kterou bude Philae klesat, bude vzhledem k malé gravitaci komety asi jako rychlost rychlé chůze, tedy jednotky kilometrů za hodinu.

Detail lokality J, vybrané pro přistání Philae (zdroj: ESA)

Náklon nevadí

Dalším zajímavým aspektem je, že vůbec nebude vadit, když se Philae přichytne na nějakém skloněném místě. Vzhledem k nízké gravitaci bude bezpečný i sklon povrchu 30 %. Na takto příkrém svahu se nepřevrátí, a až se přivrtá k povrchu, bude bezpečně moci vykonávat svoji činnost.

Důležité je i načasování. Pouzdro bude vypuštěno během takzvaného kometárního dne, kdy místo přistání i Rosetta s Philae budou osvětleny a jednoduše řečeno uvidí, kam Philae přistává. Zároveň bude mít přistávací pouzdro dost energie pro všechny přístroje nutné k přistání.

Z toho plyne, že přistání na kometě je velice výlučná záležitost a rozhodně se je na co těšit. Držme ESA i Rosettě s Philae palce, ať se manévr zadaří. A držme palce i kosmonautům, kteří se v našem projektu EXPEDICE VESMÍR 2014 pokusí misi Philae uskutečnit na vlastní kůži. Přihlásit se do něj můžete už jen do 30. září.

Titulní snímek: Lokality, vybrané pro přistání Philae. Na místě, označeném písmenem J má nakonec dosednout. (zdroj: ESA)