Život plný hvězd

Po stovkách let vodíkového „deště“ na povrchu bílého trpaslíka pozvolna rostla teplota. Když dosáhla 20 milionů kelvinů, gigantická termonukleární reakce vystřelila do prostoru obrovské množství materiálu, v němž jsou i uhlík, dusík, kyslík, neon a hořčík. Právě se v tomto kosmickém kotli zrodily z izotopu 4He. Fotonová zpráva o události poletí vesmírem tři miliony let, než vstoupí do dalekohledu Kamila Hornocha, který tak objeví novou hvězdu – novu.

Audio rozhovor pod článkem

Oko Kamila Hornocha je uvyklé pohledům na tyto dávné zprávy o kataklyzmatických kosmických událostech. Vždyť na Zemi není jednotlivec, který by v objevování nov dosáhl tolika úspěchů, jako on. Statistiku si ale vede jen proto, že od něj aktuální stav, čas od času, někdo chce slyšet. V tomto pořadu se Kamil Hornoch o číslu rovněž zmíní, ale ani zdaleka to není to nejzajímavější, co ve vyprávění tohoto rodáka z moravských Lelekovic zaznělo. Nabízíme vám rozhovor s člověkem, který svůj koníček – objevování nových hvězd – provozoval tak vášnivě, že pomohl obohatit i profesionály, kteří ho díky tomu mezi sebe přizvali.

Titulní snímek: Kamil Hornoch v kupoli ondřejovského 0,65 m dalekohledu, kde nyní pracuje. Foto: autor