Vzdálenost Praha-Brno překoná za 26 sekund, přitom nemá vlastní motory. Mezi zhruba 1070 přístroji, vyrobenými člověkem, které v tuto chvíli brázdí bezprostřední okolí Zeměkoule, jde o bezkonkurenčně největší kolos. Vždyť Mezinárodní kosmická stanice (ISS) by se hravě vešla na hrací plochu fotbalového hřiště.

Její rozměrné solární panely, dodávající energii bezpočtu palubních přístrojů, jsou (mimo jiné) výbornými zrcadly. Pokud stanice prolétá nad obzorem a její panely jsou ve vhodné poloze, jeví se stanice jako jasný, nepřerušovaně svítící, tiše a poměrně svižně se pohybující světlý bod na noční obloze. Pohled na ni si v těchto dnech můžete dopřát, pokud na následující mapě kliknete na červenou značku nejbližší místu, kde se nacházíte. Objeví se odkaz na stránku, která vám vypíše všechny viditelné průlety ISS ve vašem místě, s přesným časem začátku a konce, ale hlavně i mapou noční oblohy a vyznačením dráhy, po které nad vaší hlavou ISS proletí.

Zobrazit mapu ve větším rozlišení

Pomoci vám v orientaci na který průlet si přivstat a který vypustit, mohou i údaje o jasnosti (brightness) daného průletu. Čím nižší je hodnota, tím je těleso jasnější. Maximální jasnost ISS je −3,5 mag. Cokoliv směrem k nule a dále do plusových hodnot má menší jasnost.

Aktuální polohu ISS i další důležité parametry naleznete na následujícím schématu, jež se automaticky obnovuje.

Pokud by bylo zataženo, anebo jste hodlali sledovat práci astronautů na ISS podrobněji, můžete využít i následujícího přímého přenosu z vesmíru. Fotoaparát, namířený neustále na naši planetu ukazuje (pokud je signál) pohled na místa, nad nimiž právě ISS prolétá.

Možná, že ve chvíli, kdy budete hledět na světlý bod ISS, pohybující se rychle oblohou, bude kdosi shora, z výšky více než 400 km, hledět vaším směrem u palubního okénka. Dnes je to ještě s velkou pravděpodobností profesionál, který má za sebou dlouhý výcvik. Blíží se ale doba, kdy budou podobně blyštivé jasné body na noční obloze hostit oči amatérů. Vesmír se jejich snům otevírá čím dál víc, o čemž vám časopis Vesmír vypráví v hlavním tématu srpna 2014.

Tracy Caldwell Dysonová pozoruuje Zemi z paluby ISS (modul Cupola), Zdroj: NASA/Tracy Caldwell Dysonová, licence Public Domain

Tracy Caldwell Dysonová pozoruje Zemi z paluby ISS (modul Cupola), Zdroj: NASA/Tracy Caldwell Dysonová, licence Public Domain

Příjemné léto s Vesmírem.

Titulní snímek: Mezinárodní kosmická stanice, zdroj: NASA