Pšenice vydala genetický plán

Pšenice (foto: INRA - Hervé Cochard)

Pšenice (foto: INRA – Hervé Cochard)

Mezinárodnímu týmu odborníků se podařilo sestavit genetický plán jedné z nejdůležitějších potravin na světě – pšenice. Jde o další metu na cestě ke konečnému přečtení rozsáhlého genomu této obilniny, která má v budoucnu hrát zásadní roli ve výživě rozrůstajícího se lidstva. Vědci sdružení v Mezinárodním konsorciu pro sekvenování genomu pšenice (IWGSC) oznámili zmapování genetického plánu pšenice ve vědeckém časopisu Science.

Jde o důležitý krok. Pšenice je totiž pro lidstvo nejdůležitějším zdrojem bílkovin rostlinného původu, čímž  předčí i rýži a kukuřici. Na planetě rovněž neexistuje plodina, která by byla pěstována na větší ploše (celková výměra pšeničných lánů je každoročně 215 milionů hektarů, což je zhruba stejná rozloha, jakou zaujímá největší pozemský ostrov – Grónsko). Pokud se však bude lidstvo rozrůstat stejným tempem, jako v posledním desetiletí, přestane současný výnos stačit kolem r. 2050, kdy má mít lidstvo podle odhadů už devět miliard duší. Abychom se všichni uživili, bude nutno zvýšit do té doby produkci pšenice o 70 %. Cesta k tomuto cíli vede přes šlechtění nových odrůd, které budou odolnější proti vlivům počasí, škůdcům a chorobám a tak  schopny více plodit i v oblastech, kde se dnes pšenici tak dobře nedaří.

V mezinárodním úsilí vědců o zmapování kompletního genomu pšenice, a tím i odstartování rychlejšího šlechtění nových odrůd, hraje zásadní roli tým olomoucké laboratoře Ústavu experimentální botaniky Akademie věd pod vedením prof. Jaroslava Doležela. Poslechněte si, jak pro Vesmír komentuje výsledky úsilí v „hrubém přečtení“ genomu pšenice seté, popsaném v atuálním vydání časopisu Science.