Muž, který zná skřítky

1

Ondřej Santolík při předávání Akademické prémie v červnu 2014, foto: Luděk Svoboda

Během následujících šesti let utratí 30 milionů korun. Buduje přístroje pro vesmírné sondy, aby mohl posunout poznání fyzikálních dějů, kterým nerozumíme. A když se s ním bavíte o skřítcích, v očích mu ožijí plamínky. Docent Ondřej Santolík má svou práci evidentně rád.

Ondřej Santolík

Narodil se roku 1967. Družicovým výzkumem vln a nestabilit v kosmickém plazmatu se zabývá od roku 1995, kdy získal doktoráty na UniversIté d´Orléans (Fyzika) a na Karlově univerzitě v Praze (Fyzika plazmatu a ionizovaných prostředí). Je členem vědeckých týmů mezinárodních družicových projektů a pravidelně publikuje v mezinárodních časopisech. Je autorem či spoluautorem více než 170 publikací v mezinárodních recenzovaných časopisech (h-index 28).

Jeho současným působištěm je Ústav fyziky atmosféry Akademie věd, kde vede Oddělení kosmické fyziky

Když v laboratoři ukazuje hliníkový kryt budoucího přístroje, na němž právě se svým týmem pracuje, když představuje Faradayovu klec, do níž při testování uzavřel mobilní telefon, když mluví o odpadních trubkách ze záchoda, mracích a blescích, kamerách a kosmických sondách, stačí zapnout přijímače a sát pozitivní energii.

Letos v červnu získal Akademickou prémii, určenou vynikajícím českým vědcům. Spolu s ním ji obdržel i prof. Jiří Šponer (přečtěte si rozhovor s Jiřím Šponerem).

Dosud udělené Prémie