Největší hurikán sluneční soustavy „hubne“

Velká rudá skvrna v atmosféře Jupiteru je nejmenší v téměř 300leté historii pozorování. Nová měření, uskutečněná s pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu, ukázala, že průměr skvrny za posledních 35 let klesl o poloměr Země, tedy téměř 7 000 km.

První detailní snímky skvrny pořídily sondy Voyager v letech 1979 a 1980. Tehdy byl delší rozměr oválného útvaru 23 300 km. V letech 1995, 2009 a 2014 na gigantickou mimozemskou bouři zaměřil zrcadlo Hubbleův vesmírný teleskop. Porovnání snímků ukazuje postupnou změnu tvaru skvrny z oválu na kruh, doprovázenou jejím zmenšováním až na současných 16 500 km. Přitom v 19. století astronomové odhadovali průměr delšího rozměru skvrny na 41 000 km.

Jupiter a Velká rudá skvrna

Jupiter a Velká rudá skvrna, snímaná palubními detektory Hubbleova vesmírného dalekohledu v letech 1995, 2009 a 2014 (Autor: NASA a ESA)

Co se děje?

Skryt nám zůstává nejen důvod vzniku tak obrovské anticyklóny, jejíž velikost je teď o necelou třetinu větší než průměr Země, netušíme ale ani, jaký mechanismus ji v Jupiterově atmosféře udržuje v rotaci zřejmě už nejméně tři století. V roce 1677 totiž italský astronom Gian Domenico Cassini namaloval planetu Jupiter s, jak tehdy napsal, „permanentním bodem“, který leží ve stejných místech jako Velká rudá skvrna.

Cassiniho obrázek Jupiteru, 1677

Cassiniho obrázek Jupiteru, namalovaný na základě dlouhodobých pozorování r. 1677 (Zdroj: Bibliothèque Nationale de France)

Jasno proto není ani o důvodu zmenšování skvrny. Podle týmu Hubbleova dalekohledu je jednou z možností nějaký dosud neznámý mechanismus v tamní atmosféře, který způsobuje ztráty energie a tím gigantickou bouři oslabuje. Jisté tak zůstává jen to, že skvrna mizí stále vyšší rychlostí. Podle pozorování z roku 2012 ubývá každoročně o cca 930 km.

Schéma zmenšování skvrny Jupiteru.

Schéma zmenšování skvrny Jupiteru. Sloupce představují velikost delšího rozměru oválné skvrny v tisících km během posledních dvou staletí. Uprostřed pro srovnání velikost Země. (Autor: Marek Janáč)

Pro zájemce o tuto tematiku přichystala NASA přímý videopřenos debaty o smršťování Velké rudé skvrny. Zúčastní se jí za tým Hubbleova vesmírného teleskopu Tony Darnell, Carol Christianová a Amy Simonová. Přenos začíná ve čtvrtek 22. května ve 22:00 SELČ na této adrese.

Titulní snímek: Jupiterova Velká rudá skvrna 2014, NASA a ESA